Meeting, celebrate and communicate: family-school relations in the Pedagogical Residence Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28468

Keywords:

Teacher training. Supervised internship. Family and school relationship.

Abstract

Currently, public educational policies have widely publicized the importance of family participation in school. That subject has been increasingly studied by researchers interested in the learning processes of children from an early age. In this perspective, this work analyzes the Pedagogical Residency Program in Child Education experience, held at Federal Public University, articulating the specific characteristics of this organization of mandatory curricular traineeship to the relationships established between families and schools in the scope of early childhood schooling. The collected data were organized in categories of analyzes that allowed to know and to analyze the ways in which the institutions engender their relations in the scholastic quotidian, especially those established in the school holidays, in the moments of pedagogical meetings and in the written communication between the two institutions.

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Author Biographies

Renata Marcílio Cândido, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), São Paulo, SP

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2003), Mestrado em Educação (2007) de Doutorado em Educação (2012) pela mesma universidade. Atualmente é docente da Universidade Federal de São Paulo, responsável pela unidade curricular "Introdução ao campo da Educação" e "Residência Pedagógica" para o curso de Pedagogia e é Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma universidade.

Edna Martins, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), São Paulo, SP

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). É professora da Universidade Federal de São Paulo - Campus Guarulhos - Unifesp, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma Universidade. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Práticas educativas, família, institucionalização de crianças e relações étnico-raciais.

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Published

2019-05-06

How to Cite

Cândido, R. M., & Martins, E. (2019). Meeting, celebrate and communicate: family-school relations in the Pedagogical Residence Program. Educação, 42(1), 44–55. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28468

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