Leisure, neighborhood and school: the testimony of young protagonists of violence

Authors

  • Luciano Plez de Melo Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP
  • Leila Maria Ferreira Salles Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.26918

Keywords:

Youth. Social inclusion. School.

Abstract

This paper aims to understand the ways of social inclusion of young protagonists of violence in their everyday living spaces such as the neighborhood, areas of leisure and the school. Focal interviews were conducted with two groups of young people enrolled in two public schools located in impoverished urban suburbs of a city in the interior of São Paulo and by the schools themselves, considered to be protagonists of violence. The discursive regularities present in the testimonies were analyzed. The testimonies point out that the social insertion methods of the youngsters are marked by the accentuated signs of housing in a set of neighborhoods that, according to the 2010 Census, account for 7% of the population of the municipality, and that such marks enter all the places of daily stay, including the school. Young people, however, appear to disregard the external determinations that shape the characteristics of the places they frequent. It hinders the establishment of links that favor the aggregation and resistance to situations in which they live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Plez de Melo, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Doutorando em Educação, UNESP/Rio Claro. Area de investigação: jovens, escola, comunidade.  

Leila Maria Ferreira Salles, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP

Professora livre docente pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, com pós-doutorado no exterior. Professora do Programa de Pós Graduação em Educação, UNESP/Rio Claro. Suas investigações examinam a adolescência e a juventude na sociedade contemporânea, os processos de inserção social de jovens na comunidade, violência e educação. Investiga os processos educativos em periferias urbanas. 

References

ABRAMO, H. W. Cenas juvenis: punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta, Página Aberta, 1994. 172 p.

ABRAMOVAY, M.; ANDRADE, E. R.; ESTEVES, L. G. (org.). Juventudes. Outros olhares para a diversidade. Brasília: UNESCO, 2009. 248 p.

ABRAMOVAY, M., CASTRO, M. G. Jovens em situação de pobreza, vulnerabilidades sociais e violências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 143-176, jul. 2002.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 9 fev. 2012.

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011. 348 p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1988. 225 p.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. 141 p.

CASTEL, R. A dinâmica dos processos de marginalização: da vulnerabilidade a desfiliação. CADERNO CRH, Salvador, n. 26/27, p. 19-40, jan./dez. 1997.

Disponível em: http://www.cadernocrh.ufba.br. Acesso em: 5 nov. 2002.

CASTEL, R. A discriminação negativa: cidadãos ou autóctones? Petrópolis: Vozes, 2008. 136 p.

CASTEL, R. Las trampas de la exclusión: trabajo y utilidad social. Buenos Aires: Topía, 2004. 87 p.

DAYRELL, J. A Música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Minas Gerais: Editora UFMG, 2005. 303 p.

DAYRELL, J. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 5 out. 2011.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005. 86 p.

HERSCHMANN, M. O funk e o hip hop invadem a cena. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2000. 340 p.

KOWARIC, L. Capitalismo e Marginalidade na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 187 p.

LOPES, J. R. Exclusão social e controle social: estratégias contemporâneas de redução da sujeiticidade. Psicologia & Sociedade, v. 18, n. 2, p. 13-24, maio/ago. 2006.

Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v18n2/02.pdf. Acesso em: 4 set. 2008.

MAIOLINO, A. L. G.; MANCEBO, D. Análise histórica da desigualdade: marginalidade, segregação e exclusão. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 14-20, ago. 2005.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 4 set. 2008.

PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude – alguns contributos. Análise Social, Lisboa, n. 1-2, p. 139-165, 1990.

PEGORARO, J. Notas Sobre los jóvenes portadores de violencia juvenil en el marco de las sociedades posindustriales. Sociologías, Porto Alegre, n. 8, p. 276-317, 2002.

RIBEIRO, M. Exclusão e educação social: conceitos em superfície e fundo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 155-178, 2006.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 20 jan. 2010.

SALLES, L. M. F. Jovens, escola e violência: alguns apontamentos sobre o processo de inclusão e exclusão simbólica. In: SALLES, L. M. F; SILVA. J. M. A. de P. (org.). Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. p. 45-70.

SALLES, L. M. F. Adolescência, escola e cotidiano: um discurso contrastante entre o genérico e o particular. Piracicaba, São Paulo: UNIMEP, 1998. 173 p.

SAWAIA, B. Exclusão ou inclusão perversa? In: SAWAIA, B. (org.). As artimanhas da Exclusão. Analise psicossocial e ética da desigualdade social. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 7-16.

SENNETT, R. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: Bestbolso, 2008. 417 p.

SPÓSITO, M. P. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87-103, 2001.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 13 abr. 2005.

WACQUANT, L. As Prisões da Miséria. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. 174 p.

WACQUANT, L. Punir os pobres: a nova gestão da miséria nos Estados Unidos. 3. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2007. 474 p.

YOUNG, J. A sociedade excludente: exclusão social, criminalidade e diferença na modernidade recente. Rio de Janeiro: Revan, 2002. 314 p.

ZALUAR, A. Integração perversa: pobreza e tráfico de drogas. Rio de Janeiro: FGV, 2004. 438 p.

Published

2019-05-06

How to Cite

Melo, L. P. de, & Salles, L. M. F. (2019). Leisure, neighborhood and school: the testimony of young protagonists of violence. Educação, 42(1), 12–22. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.26918

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)