Leisure, neighborhood and school: the testimony of young protagonists of violence
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.26918Keywords:
Youth. Social inclusion. School.Abstract
This paper aims to understand the ways of social inclusion of young protagonists of violence in their everyday living spaces such as the neighborhood, areas of leisure and the school. Focal interviews were conducted with two groups of young people enrolled in two public schools located in impoverished urban suburbs of a city in the interior of São Paulo and by the schools themselves, considered to be protagonists of violence. The discursive regularities present in the testimonies were analyzed. The testimonies point out that the social insertion methods of the youngsters are marked by the accentuated signs of housing in a set of neighborhoods that, according to the 2010 Census, account for 7% of the population of the municipality, and that such marks enter all the places of daily stay, including the school. Young people, however, appear to disregard the external determinations that shape the characteristics of the places they frequent. It hinders the establishment of links that favor the aggregation and resistance to situations in which they live.
Downloads
References
ABRAMO, H. W. Cenas juvenis: punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta, Página Aberta, 1994. 172 p.
ABRAMOVAY, M.; ANDRADE, E. R.; ESTEVES, L. G. (org.). Juventudes. Outros olhares para a diversidade. Brasília: UNESCO, 2009. 248 p.
ABRAMOVAY, M., CASTRO, M. G. Jovens em situação de pobreza, vulnerabilidades sociais e violências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 143-176, jul. 2002.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 9 fev. 2012.
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011. 348 p.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1988. 225 p.
BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. 141 p.
CASTEL, R. A dinâmica dos processos de marginalização: da vulnerabilidade a desfiliação. CADERNO CRH, Salvador, n. 26/27, p. 19-40, jan./dez. 1997.
Disponível em: http://www.cadernocrh.ufba.br. Acesso em: 5 nov. 2002.
CASTEL, R. A discriminação negativa: cidadãos ou autóctones? Petrópolis: Vozes, 2008. 136 p.
CASTEL, R. Las trampas de la exclusión: trabajo y utilidad social. Buenos Aires: Topía, 2004. 87 p.
DAYRELL, J. A Música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Minas Gerais: Editora UFMG, 2005. 303 p.
DAYRELL, J. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 5 out. 2011.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005. 86 p.
HERSCHMANN, M. O funk e o hip hop invadem a cena. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2000. 340 p.
KOWARIC, L. Capitalismo e Marginalidade na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 187 p.
LOPES, J. R. Exclusão social e controle social: estratégias contemporâneas de redução da sujeiticidade. Psicologia & Sociedade, v. 18, n. 2, p. 13-24, maio/ago. 2006.
Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v18n2/02.pdf. Acesso em: 4 set. 2008.
MAIOLINO, A. L. G.; MANCEBO, D. Análise histórica da desigualdade: marginalidade, segregação e exclusão. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 14-20, ago. 2005.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 4 set. 2008.
PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude – alguns contributos. Análise Social, Lisboa, n. 1-2, p. 139-165, 1990.
PEGORARO, J. Notas Sobre los jóvenes portadores de violencia juvenil en el marco de las sociedades posindustriales. Sociologías, Porto Alegre, n. 8, p. 276-317, 2002.
RIBEIRO, M. Exclusão e educação social: conceitos em superfície e fundo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 155-178, 2006.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 20 jan. 2010.
SALLES, L. M. F. Jovens, escola e violência: alguns apontamentos sobre o processo de inclusão e exclusão simbólica. In: SALLES, L. M. F; SILVA. J. M. A. de P. (org.). Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. p. 45-70.
SALLES, L. M. F. Adolescência, escola e cotidiano: um discurso contrastante entre o genérico e o particular. Piracicaba, São Paulo: UNIMEP, 1998. 173 p.
SAWAIA, B. Exclusão ou inclusão perversa? In: SAWAIA, B. (org.). As artimanhas da Exclusão. Analise psicossocial e ética da desigualdade social. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 7-16.
SENNETT, R. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: Bestbolso, 2008. 417 p.
SPÓSITO, M. P. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87-103, 2001.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 13 abr. 2005.
WACQUANT, L. As Prisões da Miséria. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. 174 p.
WACQUANT, L. Punir os pobres: a nova gestão da miséria nos Estados Unidos. 3. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2007. 474 p.
YOUNG, J. A sociedade excludente: exclusão social, criminalidade e diferença na modernidade recente. Rio de Janeiro: Revan, 2002. 314 p.
ZALUAR, A. Integração perversa: pobreza e tráfico de drogas. Rio de Janeiro: FGV, 2004. 438 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.