Socialization family and professional of female teachers: gender in question

Authors

  • Adriane Knoblauch Universidade Federal do Paraná
  • Marieta Gouvêa de Oliveira Penna Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21420

Keywords:

Teacher training. Habitus. Gender.

Abstract

Presents data on family and professional socialization of teachers the early years of elementary school, in order to discuss aspects of gender relations present in the practices as teachers and sedimented as school culture, relating them to the provisions of habitus. The analysis of data, collected through interviews, based on Bourdieu, points to the construction of femininity marked by submission to the male universe, which contributed to the formation of a certain habitus, which is expressed on the value of teaching as a vocation and female activity, as well as disciplinary and moralizing practices of students. The memory of old teachers, was marked by warmth and care events, guiding the choices about what to do in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Knoblauch, Universidade Federal do Paraná

Possui mestrado e doutorado em educação pelo programa Educação: História, Política, Sociedade da PUCSP. Atualmente é professora adjunta do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná.

Marieta Gouvêa de Oliveira Penna, Universidade Federal de São Paulo

Possui mestrado e doutorado em educação pelo programa Educação: História, Política, Sociedade da PUCSP. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Educação da UNIFESP.

References

APPLE, Michael. W. Magistério e “trabalho feminino”. In: ______. Trabalho docente e textos: Economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. p. 53-73.

BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalianas. Trad. Sérgio Micelli. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.) A sociologia de Pierre Bourdieu. Trad. Paula Montero e Alicia Auzmendi. São Paulo: Olho d’água, 2003a, p. 39-72.

BOURDIEU, Pierre. É possível um ato desinteressado? In: ______. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2003b, p. 137-156.

BOURDIEU, Pierre. História reificada e incorporada. In: ______. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003c, p. 75-106.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Trad. Maria Helena Kühner. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003d.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e espaço simbólico. In: BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. 5. ed. Campinas: Papirus, 2004a. p. 13-33.

BOURDIEU, Pierre. Espíritos e Estado: gênese e estrutura do campo burocrático (Apêndice: o espírito de família). In: ______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. 5. ed. Campinas: Papirus, 2004b. p. 91-135.

CARVALHO, Marília. Vozes masculinas numa profissão feminina: o que têm a dizer os professores. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 406-422, 1998.

CHAMON, Magda. Trajetória de feminização do magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizonte: Autêntica/FCH –

FUMEC, 2005.

FERREIRA, Marcia O. V. Desconforto e invisibilidade: representações sobre relações de gênero entre sindicalistas docentes. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47,p. 15-40, jun. 2008.

GIMENO SACRISTÁN, José. Poderes instáveis em educação. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 1999.

JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.

LORTIE, Dan C. Schoolteacher: a sociolgical study. Chicago: Univerty of Chicago press, 1975.

LOURO, Guacira. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das mulheres no Brasil. 5. ed. São Paulo: UNESP/Contexto, 2001. p. 443-481.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARIN, Alda Junqueira. Propondo um novo paradigma para formar professores a partir de dificuldades históricas na área. In: REALI, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos, SP: EDUFSCAR, 1996, p. 153-165.

PEREIRA, Gilson R. de M. Servidão ambígua: valores e condição do magistério. São Paulo: Escrituras, 2001.

PEREIRA, Luiz. A escola numa área metropolitana: crise e racionalização de uma emprêsa pública de serviços. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1967.

SERÓN, Antônio G. Professorado, educação e sociedade: enfoques teóricos e estudos empíricos em sociologia do professorado. In: VEIGA, I. P. A.; CUNHA, M. I. (orgs). Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1999, p. 31-65.

SETTON, M.; VIANNA, C. Socialização de Gênero e violência simbólica: um diálogo com Joan Scott, Pierre Bourdieu e Bernard Lahire. In: Gomes , L.; Reis , M. dos (Orgs.). Infância: sociologia e sociedade. São Paulo: Attar Editorial, 2014. p. 34-65.

SOUSA, Cynthia. P. de et al. Memória e autobiografia: formação de mulheres e formação de professoras. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 2, p. 61-76, 1996.

SOUSA, Ione Celeste. Garotas tricolores, deusas fardadas: as normalistas em Feira de Santana, 1925 a 1945. São Paulo: Educ, 2001.

SOUZA, Rosa. F. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. Unesp,1998.

SPENCER, Dee. A. La enseñanza como um trabajo femenino. In: BIDDLE, B. J.; GOOD, T. L.; GOODSON, I. F. (orgs.). La enseñanza y los profesores I: la profesión de enseñar. Barcelona: Paidós, p. 167-218, 2000.

THIN, Daniel. Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11 n. 32, p. 211-225, maio/ago.

UNESCO. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que almejam. São Paulo: Moderna, 2004.

VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A Maquinaria escolar. Teoria & Educação, São Paulo, n. 6, p. 68-96, 1992.

VIÑAO FRAGO, António. 1998. Por una história de la cultura escolar: enfoque, cuestiones, fuentes. In: ALMUIÑA FERNANDEZ, C. et al. (org.). Culturas y civilizaciones. III Congresso de la Associación de História Contemporânea. Valladolid, Universidad de Valladolid, 1998, p. 167-183.

VIÑAO FRAGO, António. Culturas escolares y reformas (sobre la naturaleza histórica de los sistemas e instituciones educativas). Teias. Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 116-133, abr. 2000.

Published

2016-12-31

How to Cite

Knoblauch, A., & Penna, M. G. de O. (2016). Socialization family and professional of female teachers: gender in question. Educação, 39(4), s86-s95. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21420

Most read articles by the same author(s)