A curriculum between formats and forces

Authors

  • Marlucy Alves Paraíso UFMG

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18443

Keywords:

Curriculum. Difference. Formats and forces.

Abstract

This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are always
possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlucy Alves Paraíso, UFMG

É professora do Departamento de Administração Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais desde 1995 e do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma universidade desde 2003. Atualmente é Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da FAE/UFMG. É perquisadora do CNPq e Fundadora e Coordenadora do GECC: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas da FAE/UFMG. É Professora Colaboradora do Mestrado em Currículo da Universidade Salesiana de Quito (Equador). Tem trabalhado uma vez por ano como professora visitante na Universidade de Valencia - Espanha. Paticipa do GT Curriculo da ANPEd desde 1992. Possui Pós-Doutorado (PHD) em Educação pela Faculdad de Filosofia y Ciências de la Educación de la Uiversidad de Valência Espanha (2009); Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995) e Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1992). Foi membro do Conselho Editorial de Educação em Revista (FAE/UFMG) durante 4 anos (de 2006 a 2010). Todos os seus trabalhos de ensino, pesquisa, extensao e orientação tem como foco os currículos escolares e não escolares. Investiga e orienta teses de doutorado e dissertações de mestrado principalmente nos seguintes temas: currículo e diferenças, curriculos e culturas, currículo e gênero, currículos escolares, políticas de currículos, curriculos e outros artefatos tecnoculturais, currículo e mídia.

References

ARTAUD, Antonin. Oeuvres completes. Paris: Gallimard, 1978.

ARTAUD, Antonin. Para terminar con el juicio de dios y otros poemas. Valencia: MCA, 2001.

ARTAUD, Antonin. El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa, 2006.

CORAZZA, Sandra. Uma vida de professora. Ijuí: Unijuí, 2005.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. Conversações – 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1998.

DELEUZE, Gilles. El intelectual y la política: sobre Foucault y la prision (Entrevista com Giles Deleuze). Archipiélago, Barcelona, n. 53, p. 68-74, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995a. v. 1.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995b. v. 2.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e

esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 3.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997a. v. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1997b. v. 5.

GAUTHIER, Clermont. Esquizoanálise do currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 143-156, jun./jul.

GIL, José. Ele foi capaz de introduzir no movimento dos conceitos o movimento da vida: Entrevista. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, jun./jul. 2002, p. 205-224.

LETELIER, Hernán Rivera. A contadora de filmes. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

ORLANDI, Luis. (Org.). A diferença. Campinas: Ed. UNICAMP, 2005.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Contribuições dos Estudos Culturais para o currículo. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 10, n. 55, p. 53-61, jan./fev. 2004.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2009.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 587-604, 2010a. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014

PARAÍSO, Marlucy Alves. (Org.). Pesquisa sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010b.

PARAÍSO, Marlucy Alves. O currículo entre a busca por “bom desempenho” e a garantia das diferenças. In: SANTOS, Lucíola et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010c. p. 132-152.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.). Lazer em Estudo. Campinas: Papirus, 2010d. p. 27-58.

PARAÍSO, Marlucy Alves. O desempenho como tecnologia de governo de estudantes no currículo. In: PEREIRA, Maria Zuleide Costa; LIMA, Idelsuite de Sousa. (Org.). Currículo e políticas educacionais. Campinas: Alínea, 2012. p. 87-104.

SILVA, Tomaz Tadeu. Manifesto por um pensamento da diferença em educação. In: CORAZZA, Sandra; SILVA, Tomaz Tadeu. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 9-17.

SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

TORRAS, Meri. Hábeas corpus. Cinco aperturas políticas del cuerpo. In: SCARANI, Stefano; CHINER Julia (Org.). Obertures del cós. Valencia: Universitat de Valencia, 2007. p. 69-72.

Published

2015-04-14

How to Cite

Paraíso, M. A. (2015). A curriculum between formats and forces. Educação, 38(1), 49–58. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18443

Issue

Section

Dossiê - Estudos Culturais em Educação

Most read articles by the same author(s)