A curriculum between formats and forces
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18443Keywords:
Curriculum. Difference. Formats and forces.Abstract
This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are always
possible.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. Oeuvres completes. Paris: Gallimard, 1978.
ARTAUD, Antonin. Para terminar con el juicio de dios y otros poemas. Valencia: MCA, 2001.
ARTAUD, Antonin. El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa, 2006.
CORAZZA, Sandra. Uma vida de professora. Ijuí: Unijuí, 2005.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, Gilles. Conversações – 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1998.
DELEUZE, Gilles. El intelectual y la política: sobre Foucault y la prision (Entrevista com Giles Deleuze). Archipiélago, Barcelona, n. 53, p. 68-74, 2002.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995a. v. 1.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995b. v. 2.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e
esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 3.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997a. v. 4.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1997b. v. 5.
GAUTHIER, Clermont. Esquizoanálise do currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 143-156, jun./jul.
GIL, José. Ele foi capaz de introduzir no movimento dos conceitos o movimento da vida: Entrevista. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, jun./jul. 2002, p. 205-224.
LETELIER, Hernán Rivera. A contadora de filmes. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
ORLANDI, Luis. (Org.). A diferença. Campinas: Ed. UNICAMP, 2005.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Contribuições dos Estudos Culturais para o currículo. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 10, n. 55, p. 53-61, jan./fev. 2004.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2009.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 587-604, 2010a. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014
PARAÍSO, Marlucy Alves. (Org.). Pesquisa sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010b.
PARAÍSO, Marlucy Alves. O currículo entre a busca por “bom desempenho” e a garantia das diferenças. In: SANTOS, Lucíola et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010c. p. 132-152.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.). Lazer em Estudo. Campinas: Papirus, 2010d. p. 27-58.
PARAÍSO, Marlucy Alves. O desempenho como tecnologia de governo de estudantes no currículo. In: PEREIRA, Maria Zuleide Costa; LIMA, Idelsuite de Sousa. (Org.). Currículo e políticas educacionais. Campinas: Alínea, 2012. p. 87-104.
SILVA, Tomaz Tadeu. Manifesto por um pensamento da diferença em educação. In: CORAZZA, Sandra; SILVA, Tomaz Tadeu. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 9-17.
SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
TORRAS, Meri. Hábeas corpus. Cinco aperturas políticas del cuerpo. In: SCARANI, Stefano; CHINER Julia (Org.). Obertures del cós. Valencia: Universitat de Valencia, 2007. p. 69-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.