Education and shapes of knowledge: from ancient innatism and from modern natural education (Rousseau)

Authors

  • Claudio A. Dalbosco Universidade de Passo Fundo

Keywords:

education, knowledge, innatism, natural education, child, learning

Abstract

The article deals with the relationship and shapes of knowledge. It seeks to clarify in which sense a certain epistemological notion of education may influence decisively in the relationship between educator and educatee, more precisely, in the way that the educatee learns. It analyzes, as an illustration case, the ancient innatist mode, which has its biggest reference in Plato’s Meno and, modernly, the model of natural education, developed by Jean Jacques Rousseau in Émile. It defends the thesis that natural education, when grounding itself on the experience and the senses of the child and on education by means of things, represents a consistent objection to the classical innatist model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio A. Dalbosco, Universidade de Passo Fundo

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Dalbosco, C. A. (2012). Education and shapes of knowledge: from ancient innatism and from modern natural education (Rousseau). Educação, 35(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/11640

Issue

Section

Other Topics