Narratives of teachers on the binding of teaching of History and Afro-Brazilian Culture

Authors

  • Delton Aparecido Felipe UEM
  • Teresa Kazuko Teruya UEM

Keywords:

teacher training, history and afro-brazilian culture, narratives

Abstract

This article examines the representations of teachers and teachers on the mandatory teaching of History and African and Afro-Brazilian culture in the school environment granted by Law 10.639/2003. Uses of Cultural Studies explanatory axis on the understanding thatthe production of knowledge is built by an intersection of narratives, which sometimescombine and sometimes refuse. Presents data collected from a group of teachers who attended the extension course entitled Cinema in the teaching of History and African and Afro-Brazilian culture in basic education. The results indicate that to recognize the subjects with social equity in educational processes requires the development of a new look and a new approach to identify the different cultures that intertwine in the school universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delton Aparecido Felipe, UEM

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Felipe, D. A., & Teruya, T. K. (2012). Narratives of teachers on the binding of teaching of History and Afro-Brazilian Culture. Educação, 35(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/11634

Issue

Section

Other Topics