Arthur Ramos and the routinization of Anthropology through its teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.28480

Keywords:

Arthur Ramos. Teaching of Anthropology. Teaching Social Sciences. Brazilian Anthropology. Brazilian social thought.

Abstract

Arthur Ramos (1903-1949) was one of the most important Brazilian anthropologists of the 20th century, not only because of his invaluable contribution to the debate about Afro-Brazilian cultures, but also for his role in the process of institutionalizing Anthropology in Brazil, with emphasis on the foundation in 1941 of the Brazilian Society of Anthropology and Ethnology (BSAE). Despite the growing interest in his intellectual legacy, the efforts of revisiting his work have not been devoted to the process of routinizing his anthropological knowledge, mainly from his work at the National Faculty of Philosophy. I propose in this work to analyze the routinization of anthropological knowledge based on the work of Arthur Ramos as a teacher, starting from the examination of his course plans, orientations for students etc., available for  consultation in the collection of the National Library (NL). It is an approach on the history of Brazilian anthropology that seeks to understand it from its teaching, and not simply from the results of the researches developed and the resulting publications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina, Ufsc, Florianópolis, SC.

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE, Recife, PE, Brasil). Professor do departamento de Sociologia e Ciência Política da Universidade Federal de Santa Catarina (Ufsc, Florianópolis, SC, Brasil).

References

ARQUIVO, Arthur Ramos. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2004.

AZEREDO, Paulo Roberto. Antropólogos e pioneiros: a história da Sociedade Brasileira de Antropologia e Etnologia. São Paulo: Edusp, 1986.

BARROS, Luitgarde Oliveira Cavalcanti (org.). Arthur Ramos. Rio de Janeiro: Fundação Miguel de Cervantes, 2011.

BARROS, Luitgarde Oliveira Cavalcanti (org.). Arthur Ramos e as dinâmicas sociais de seu tempo. Maceió: Edufal, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Florianópolis: Edufsc, 2011.

CAMPOS, Maria José. Arthur Ramos: luz e sombra na antropologia brasileira. Rio de Janeiro: Edições Biblioteca Nacional, 2004.

CORRÊA, Mariza. Cartas marcadas: Arthur Ramos e o campo das relações raciais no final dos anos trinta. Anais da Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, n. 119, p. 35-58, 1999.

CORRÊA, Mariza. Dona Heloisa e a pesquisa de campo. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 11-54, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-77011997000100002. Acesso em: 22 out. 2019.

CORRÊA, Mariza. Ilusões de liberdade: a escola Nina Rodrigues e a antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2013. https://doi.org/10.7476/9788575415696

FÁVERO, Maria de Lourdes. Faculdade Nacional de Filosofia: o corpo docente – matizes de uma proposta autoritária. Rio de Janeiro: UFRJ, 1989.

FREYRE, Gilberto. Como e porque sou e não sou sociólogo. Brasília: UnB, 1968.

KEULLER, Adriana Tavares do Amaral Martins. Os estudos físicos de antropologia no Museu Nacional do Rio de Janeiro: cientistas, objetos, ideias e instrumentos (1876-1939). 2008. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Departamento de História, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. https://doi.org/10.11606/t.8.2008.tde-18092008-161852

MEUCCI, Simone. Artesania da Sociologia no Brasil: contribuições e interpretações de Gilberto Freyre. Curitiba: Appris, 2015.

MEUCCI, Simone. Institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. São Paulo: Hucitec, 2011.

MICELI, Sergio. Condicionantes do desenvolvimento das ciências sociais. In: MICELI, Sérgio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo: Vértice, 1989. v. 1, p. 72-110. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i169p421-426

MOTTA, Roberto. Arthur Ramos, sincretismo e mentalidade pré-lógica em O negro brasileiro. In: BARROS, Luitgarde Oliveira Cavalcanti (org.). Arthur Ramos. Rio de Janeiro: Fundação Miguel de Cervantes, 2011. p. 30-80.

OLIVEIRA, Lúcia Maria Lippi. As ciências sociais no Rio de Janeiro. In: MICELI, Sérgio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo: Sumaré, 1995. v. 2, p. 233-307.

RAMOS, Arthur. A aculturação negra no Brasil. Rio de Janeiro: Companhia Editora Nacional, 1942.

RAMOS, Arthur. A criança problema. São Paulo: Casa do Estudante do Brasil, 1950.

RAMOS, Arthur. Os grandes problemas da antropologia brasileira. Mana, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 195-212, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-93132015v21n1p195. Acesso em: 22 out. 2019.

RIBEIRO, Adélia Maria Miglievich. Marina de Vasconcellos e as ciências sociais cariocas: a perspectiva dos círculos sociais. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 15, p. 17-41, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702008000500002. Acesso em: 22 out. 2019.

WEBER, Max. Economia e sociedade. Brasília: UnB, 1999. v. 1.

Published

2019-12-13

How to Cite

Oliveira, A. (2019). Arthur Ramos and the routinization of Anthropology through its teaching. Civitas: Journal of Social Sciences, 19(3), 659–674. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.28480