Academic article: an intercultural academic practice?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33235

Keywords:

PFL, Academic writing, Academic article, Interculturality.

Abstract

In Brazilian universities, some policies resulting from globalization processes, among them the internationalization of Higher Education, have resulted in other public policies on the implementation of these policies. Although there is a worldwide academic policy that favors the monopoly of English, according to Hamel (2013), foreign students in Brazilian universities face the challenges of the Brazilian academic literacy. Thus, in order to contribute to these policies, especially the internationalization of universities, Killner and Furtoso (2016) developed material for foreign postgraduate students. This material constitutes a Didactic Manual for the teaching of PFL in academic context and is composed of four Didactic Units (Summary, Review, Oral Presentation and Academic Article). In this context, we aim to develop understandings about the didactic unit referring to the genre academic article. We understand that there are literacies related to social, cultural and ideological contexts, rather than a single, neutral literacy (Street, 1984, 1993, 2014; Street; Lefstein, 2007).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnault, K., Blommaert, J., Rampton, B., & Spotti, M. (2015). Language and superdiversity. New York: Routledge.

Blommaert, J. (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press.

Canagarajah, S. (2013). Translingual practice: Global englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203073889

Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: As tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 45-56.

https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000100005

César, A. L. S. & Cavalcanti, M. C. (2007). Do singular para o multifacetado: Conceito de língua como caleidoscópio. In M. C.

Cavalcanti, & Bortoni-Ricardo, S. M. (Orgs.), Transculturalidade, linguagem e educação. Campinas: Mercado de Letras.

Killner, M. & Furtoso, V. A. B. (2016). Roteiro didático para o ensino de PLE em contexto acadêmico. Londrina: UEL.

Killner, M. & Jung, N. M. (2018). Letramento em contexto acadêmico: Análise de material de português para estrangeiros. Anais do Simpósio SIPLE. Natal: UFRN.

Kleiman, A. & Assis, J. A. (Orgs.) (2016). Significados e ressignificações do letramento: Desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas: Mercado de Letras.

Lucena, M. I. P. (2015). Práticas de linguagem na realidade da sala de aula: Contribuições da pesquisa de cunho etnográfico em Linguística Aplicada. Delta, 31(n. spe), 67-95.

https://doi.org/10.1590/0102-445056402228334085

Maher, T. J. M. (2007). A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In A. Kleiman & M. C. Cavalcanti (Orgs.), Linguística aplicada: Suas faces e interfaces (pp. 255-270). Campinas: Mercado de Letras.

Marinho, M. (2010). A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 10(2), 363-386.

https://doi.org/10.1590/s1984-63982010000200005

Mccarty, T. (Ed.) (2011). Ethnography and language policy. New York: Routledge.

Mignolo, W. (2008). Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, (34), 287-324.

Pennycook, A. (1998). A linguística aplicada nos anos 90: Em defesa de uma abordagem crítica. In I. Signorini & M. C. Cavalcati. Linguística Aplicada e transdisciplinaridade: Questões e perspectivas. Campinas: Mercado de Letras.

Semechechem, J. A. & Jung, N. M. (2012). Letramentos escolares: Relações de poder, autoridade e identidade. Revista Entrepalavras, 7(1), 478-503.

https://doi.org/10.22168/2237-6321.7.7.1.478-503

Street, B. V. (2006). Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Lingüística Portuguesa, (8), 465-488.

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p465-488

Street, B. V. (2010). Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, 28(2), 541-567.

https://doi.org/10.5007/2175-795x.2010v28n2p541

Street, B. V. (2014). Letramentos Sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial.

https://doi.org/10.22168/2237-6321.6.6.2.391-395

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. In J. V. Uzieda, L. T. Mealla, C. E. Walsh. Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integracióndel Convenio Andrés Bello.

Walsh, C. (Ed.) (2013). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir (T. I). Quito: Ediciones Abya-Yala.

https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i2.0015

Zavala, V. (2010). Quem está dizendo isso? Letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In C. L. Vóvio, L. Sito, & P. B. G. Letramentos: Rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada (pp. 71-95). Campinas: Mercado de Letras.

Published

2019-08-01

How to Cite

Killner, M., & Jung, N. M. (2019). Academic article: an intercultural academic practice?. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 10(1), e33235. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33235

Issue

Section

Article