Public history and history teaching
convergences between the writing of history and teaching in context
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.2.40294Keywords:
Public history, History teaching, Book reviewAbstract
The text reviews the work Public history and history teaching, bringing together research results in the convergence between the two fields, with a significant presence of history teachers of basic education in continuing education. It argues that, if the expansion of public history has been seeking dialogue with teaching of history, not only has this dialogue recursively become one of the main threads in the weaving of the network itself, but also research and practices in teaching of history have renewed their meanings in dialogue with public history. Thus, being situated in a bubbling area of themes, problems, approaches, references and contexts, the work offers an important contribution to the configuration of a language in which the possibilities of articulation and encounter between the teaching of history and public history are expressed.
Downloads
References
ANDRADE, Everardo Paiva de; ANDRADE, Nívea. História pública e educação: tecendo uma conversa, experimentando uma textura. In: MAUAD, Ana Maria;
ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 175-184.
APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 71-106.
ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 1978.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Revista Teoria e Educação, n. 2. Porto Alegre: Pannonica, 1990.
GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
HERMETO, Miriam; FERREIRA, Rodrigo de Almeida. História pública e ensino de história. São Paulo: Letra e Voz, 2020.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação e Realidade, Porto Alegre v. 36, n. 1, jan./abr. 2011.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RANCIÈRE, Jacques. O ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014.
RITIVOI, Andreea Deciu. Empatia, intersubjetividade e compreensão narrativa: lendo as histórias, lendo as vidas (dos outros). São Paulo: Letra e Voz, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. O coronavírus, nosso contemporâneo. Sul21, Porto Alegre, 17 maio 2020. Opinião Pública. Disponível em: https://www.sul21.com.br/opiniaopublica/2020/05/o-coronavirus-nosso-contemporaneo-por-boaventura-de-sousa-santos. Acesso em 20 abr. 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Everardo Paiva de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Estudos Ibero-Americanos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Estudos Ibero-Americanos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.