Contended memory

Inah Costa and the challenges in women artists history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.1.38160

Keywords:

Gender, Women's History, Art History

Abstract

The theme of this article originates from the doctorate about the painter Inah D´Ávila Costa (1915-1998), who, despite her relevance in the constitution of the arts
system in the city of Pelotas (RS), obtained a late recognition and remained invisible for a very long time. We seek to investigate the reasons for this lack of recognition, using Gender as an analytical category (SCOTT, 1995; 1998; 2002) of feminist criticism in Art History, particularizing the Brazilian case (SIMIONI, 2008; BARROS, 2016). To illustrate this discussion, we present the impact of Inah’s modern artistic language in the conservative Gaucho context, seen through two milestones in her career, as a teacher and artist, in the late 1950s and early 1960s. These events are examined in the light of Inah’s own perspective, observed in her letters, linked to the analysis of the repercussion of these same events by the specialized critic of the time

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rebecca Corrêa e Silva, Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Alegrete, RS, Brasil

Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina, (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil; professora do Instituto Federal Farroupilha, (IFFar), em Alegrete, RS, Brasil.

References

AMARAL, Aracy. Mário Pedrosa: um homem sem preço. In: AMARAL, Aracy do (org.) Textos do Trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980-2005): Circuitos de Arte na América Latina e no Brasil. São Paulo: Ed. 34, 2006. v. 2, p. 328-332.

AVERBECK, Ada Costa. Entrevista sobre Inah Costa. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. Pelotas, 27 de fev. 2016.

BARROS, Roberta. Elogio ao toque ou como falar de arte feminista à brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Relacionarte, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 6. Ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

BULHÕES, Maria Amélia; KERN, Maria Lucia Bastos. Artes plásticas na América Latina contemporânea. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1994.

CAMPOS, Beatriz Pinheiro de. Quirino Campofiorito e Mário Pedrosa: entre a figuração e a abstração. A crítica de arte e o surgimento da arte abstrata no (1940 a 1960). 2014. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014.

CHIARELLI, Tadeu. Mulheres artistas: as pioneiras (1880- 1930). Catálogo. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2015, p. 6-9.

COSTA, Inah D’Ávila. Depoimento concedido em 1985 à Angélica de Moraes. In: Entrevista sobre Inah Costa. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. São Paulo, 3 de ago. 2016a.

COSTA, Mário Eduardo. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. Porto Alegre, 10 abr. 2016c.

COSTA, Mário Eduardo. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. Porto Alegre, 16 abr. 2018.

COUTO, Harly. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. Pelotas, 21 jun. 2019.

DIAS, Maria Odila. Teoria e método dos estudos feministas: perspectiva histórica e hermenêutica do cotidiano. In: COSTA, Albertina de Oliveira (org.). Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Ed. Rosa dos tempos, 1992. p. 39-53.

DINIZ, Carmen Regina Bauer. Nos Descaminhos do Imaginário: a tradição acadêmica nas artes plásticas de Pelotas. 1996. Dissertação (Mestrado). IA/UFRGS, Porto Alegre, 1996.

DINIZ, Carmen Regina Bauer. Questões de Gênero na História da Arte de Pelotas. In: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA DA ARTE - CENTRO DE ARTES, 12., 2013, Pelotas. Anais [...]. Pelotas: UFPel, 2013. n. 3. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Arte/article/view/3779/3058. Acesso em: 14 jun. 2017.

ELIAS, Norbet. A Sociedade de corte – investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2001.

ELIAS, Norbet. Mozart, sociologia de um gênio. Organizado por Michael Schrõter; Tradução de Sérgio Góes de Paula. Revisão técnica de Renato Janine Ribeiro. Rio de Janeiro: JorgeZahar Ed., 1995.

ELIAS, Norbet. O processo civilizador I. 2. ed. Tradução de Ruy Jungman. Revisão e apresentação de Renato Janine Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994. v.1.

FERREIRA, Hélio M. D. (org.). Ivan Serpa. Rio de Janeiro: Funarte, 2004. (Coleção Fala do Artista).

FONSECA, Cláudia. Solteironas de fino trato: Reflexões em torno do (não) casamento entre pequeno-burguesas do início do século. Revista Brasileira de História, São Paulo v. 9, n.18, p. 99-120, 1989.

HARDING, Sandra. Debates en torno a una metodología feminista. Traducción de Glória Elena Bernal. México: UNAM, 1998. p. 9-34.

LAGARDE Y DE LOS RÍOS, Marcela. Mujeres cuidadoras: entre la obligación y la satisfacción. In: CONGRESO INTERNACIONAL SARE, 2003, Vitoria-Gasteiz. Anais […]. Vitoria-Gasteiz: EMAKUNDE; Instituto Vasco de la Mujer, 2004. p. 155-160. Tema: “Cuidar cuesta: costes y beneficios del cuidado”.

MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Catedra, 2003.

MORAES, Angélica de. Entrevista sobre Inah Costa. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. São Paulo, 3 ago. 2016.

MORAES, Angélica de. Entrevista sobre Inah Costa. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. São Paulo, 13 de ago. 2017.

RODRIGUES, Augusto (org.). Escolinha de Arte do Brasil. Brasília, 1980. 128 p. (Estudos e pesquisas, v. 6). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002413.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

SCOTT, Joan W. A cidadã paradoxal: as feministas francesas e os direitos do homem. Tradução de Élvio Antônio Funck. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2002. 312 p.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99. jul./dez. 1995.

SCOTT, Joan W. História das mulheres. In: BURKE, Peter (org.). A Escrita da História: Novas Perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1992. p. 63-96

SCOTT, Joan W. Prefácio a Gender and Politics of History. Cadernos Pagu, Campinas, n. 3, p. 16, 1994. Desacordos, desamores e diferenças.

SILVA, Ursula Rosa da (org.). Nelson Abott de Freitas e a crítica de artes visuais. Pelotas: Ed. Universitária/UFPel, 2004.

SILVA, Ursula Rosa da; LORETO, Mari Lucie da Silva. História da Arte em Pelotas: A pintura de 1870 a 1980. Pelotas: EDUCAT/Editora da UCPEL, 1996.

SIMIONI Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo: FAPESP, 2008.

SORJ, Bila. O feminismo na encruzilhada da modernidade e da pós-modernidade. In: BRUSCHINI, Cristiana; COSTA, Albertina de Oliveira (org). Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Ed. Rosa dos tempos, 1992. p. 15-23.

SOUZA, Wilma Rosa. Entrevista sobre Inah Costa. [Depoimento concedido a] Rebecca Corrêa e Silva. Pelotas, 29 de fev. 2016.

Published

2021-04-26

How to Cite

e Silva, R. C. (2021). Contended memory: Inah Costa and the challenges in women artists history. Estudos Ibero-Americanos, 47(1), e38160. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.1.38160

Issue

Section

Dossier: History of Women, gender relations and dissident sexualities - Vol. 47, n. 1