Lifting the Fourth Wall
oral history and public interviews
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.2.37272Keywords:
Oral history, Public interviews, Performance, Public historyAbstract
Oral history practitioners have lately turned to conducting interviews in open spaces, challenging one of the method’s premises: that a dialogue is so much more intense and productive the more reserved the place where it takes place. In this article, I employ a number of examples of public interviews conducted by researchers based in universities and by creators who work in contiguous spaces in order to raise a few hypotheses about the impulses that lead to this methodological option. Then, I analyze two situations, both linked to the universe of public art, which contribute to the refinement of methodological reflection on the potentials and limits of public interviews and, more broadly, to the practice of oral history and public history as a whole.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. História oral: A experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1990.
ALBERTI, Verena; HEYMANN, Luciana. Acervos de história oral: Um patrimônio silencioso. In: BAUER, Leticia; BORGES, Viviane Trindade (org.). História oral e patrimônio cultural: potencialidades e transformações. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 11-29.
CARVALHO, Bruno Leal Pastor de (org.). História pública e divulgação de história. São Paulo: Letra e Voz, 2019.
CLARK, Mary Marshall. Oral History: Art and Praxis. In: ADAMS, Don; GOLDBARD, Arlene (org.) Community, Culture and Globalization. New York: The Rockfeller Foundation, 2002. p. 88-105.
FERREIRA, Marieta de Moraes. História oral, comemorações e ética. Projeto História, [S. I.], n. 15, p. 157-64, 1997.
FERREIRA, Marieta de Moraes. Oralidade e memória em projetos testemunhais. In: LOPES, Antonio Herculano; VELLOSO, Monica Pimenta; PESAVENTO, Sandra Jatahy (org.). História e linguagens: Texto, imagem, oralidade e representações. Rio de Janero: 7Letras, 2006. p. 195-203.
FRISCH, Michael. A história pública não é uma via de mão única: Ou De A Shared Authority à cozinha digital, e vice-versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (org.). História pública no Brasil: Sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 57-69
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Lisboa: Vega, 1995.
GRELE, Ronald J. Envelopes of Sound: The Art of Oral History. 2. ed. New York: Praeger, 1985.
GRUPO CONTRAFILÉ. Escola de testemunhos: Material de estudos para aulas-performance. São Paulo: Serviço Social do Comércio, 2019.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: Uma teoria do efeito estético. São Paulo: Ed. 34, 1996.
LIRA, Patricia Andreia (coord.). Guia eletrônico de fundos e coleções do acervo arquivístico do Museu da Imagem e do Som. São Paulo: Museu da Imagem e do Som, 2015.
MAFRA, Rennan. Entre o espetáculo, a festa e a argumentação: Mídia, comunicação estratégica e mobilização social. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MOREIRA, Gabrielle da Costa; TROTTA, Felipe da Costa. A música na narrativa da cultura carioca do “novo MIS”. Galaxia, [S. I.], n. 35, p. 68-79, 2017.
PALLAMIN, Vera. Arte, cultura e cidade: Aspectos estético-políticos contemporâneos. São Paulo: Annablume, 2005.
PATAI, Daphne. Construindo um eu: Uma história oral de mulheres brasileiras. História oral, feminismo e política. São Paulo: Letra e Voz, 2010. p. 19-64.
PATO, Ana. Meta-Arquivo: 1964-1985. Espaço de escuta e leitura de histórias da ditadura. In: SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO. Meta-Arquivo: 1964-1985: Espaço de escuta e leitura de histórias da ditadura. Concepção, curadoria e pesquisa de Ana Pato. São Paulo: Serviço Social do Comércio, 2019. p. 14-19.
ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. Publicizar sem simplificar: O historiador como mediador ético. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MENESES, Sônia (org.). História pública em debate: Patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 185-96.
SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO. Meta-Arquivo: 1964-1985: Espaço de escuta e leitura de histórias da ditadura. Concepção, curadoria e pesquisa de Ana Pato. São Paulo: Serviço Social do Comércio, 2019.
SANTHIAGO, Ricardo. Ele foi meu muro: Liberdade artística e liberdade narrativa em uma metaentrevista pública. Memória em Rede, Pelotas, RS, v. 10, n. 18, p. 83-111, 2018.
SIMSON, Olga Rodrigues de Moraes von. O Samba Paulista e suas Estórias. Saráo, [S. I.], v. 3, n. 2, p. 1-12, 2004.
SIMSON, Olga Rodrigues de Moraes von. Carnaval em Branco e Negro. Carnaval Popular Paulistano - 1914-1988. Campinas: Editora Unicamp; São Paulo: Edusp, 2007.
TEIXEIRA, Ana. Para que algo aconteça (1998-2018). São Paulo: Pólen, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ricardo Santhiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Estudos Ibero-Americanos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Estudos Ibero-Americanos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.