The body that manifests itself in the image
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.1.31270Keywords:
Marielle Franco. Risings. Gestures. Image.Abstract
This article proposes a reflection on the photographs taken by the collective news source Mídia Ninja during the protests against the murder of Marielle Franco – Rio de Janeiro city councilor from the party PSOL – on March 14, 2018, in the central area of the city. In moments of mourning like this, protesters place their bodies as barriers against abuses and as a defense of their rights. Based on the investigations of Georges Didi-Huberman, philosopher and art historian specialized in images and gestures from uprisings, I question the potency of the bodies that appear in the photojournalistic pictures. Also, starting from the proposition of W. J. T. Mitchell I try to analyse the photographs of the protest demanding justice for Marielle Franco as a displacement from power to desire.
Downloads
References
ANISTIA INTERNACIONAL (Reino Unido). Anistia Internacio- nal – Informe 2017/18: O Estado dos Direitos Humanos no Mundo. Londres: Peter Benenson House, 2018. (ISBN: 978-0-86210-499-3).
Disponível em: https://anistia.org.br/wp-content/uploads/2018/02/ informe2017-18-online1.pdf. Acesso em: 20 maio 2018.
AZEVEDO, D. As imagens do trauma após Chernobyl: entre restos e encenações. 2016. Tese. (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUOS- AQVGDR. Acesso em: 10 maio 2018.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. 10. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. v. 1. p. 165-196.
BRENEZ, Nicole. Contra-ataques, sobressaltos de imagens na história da luta de classes. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. São Paulo: Sesc São Paulo, 2017. p. 71-89.
BRUM, Eliane. Como enfrentar o sangue dos dias. El País, 26 mar. 2018.
Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/03/26/ politica/1522080125_945009.html. Acesso em: 20 abr. 2018.
BUTLER, Judith. Levante. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. São Paulo: Sesc São Paulo, 2017. p. 23-36.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Aparências ou aparições: o filósofo Georges Didi-Huberman comenta a exposição Levantes em cartaz em São Paulo. [28 nov. 2017a] Entrevistador: Lúcia Monteiro. Rio de Janeiro: Revista Zum.
Disponível em: https://revistazum.com. br/entrevistas/entrevista-didi-huberman. Acesso em: 14 abr. 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. São Paulo: Sesc São Paulo, 2017b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Que Emoção! Que Emoção? Conferência pronunciada em 13 abr. 2013, no teatro de Montreuil, nos arredores de Paris. São Paulo: 34, 2016a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Images et gestes du Soulèvement. [29 dez. 2016]. Entrevistador: Joseph Confavreux. Paris: Mediapart.fr.
Disponível em: https://www.youtube.com/watch? v=g7gplyZAd34. Acesso em: 20 mar. 2018.
FERENCZI, Sandor. Obras completas, Psicanálise IV. 2. ed. Tradução: Álvaro Cabral. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. v.4
FLICKR MÍDIA NINJA. Photos.
Disponível em: https://www. flickr.com/photos/midianinja/. Acesso em: 20 jun. 2018.
FREUD, S. Moisés e o monoteísmo, esboço de psicanálise. Volume XXIII (1937-1939), Rio de Janeiro: Imago, 1975.
HOHLFELDT, Antonio; VALLES, Rafael Rosinato. Conceito e história do jornalismo brasileiro na “Revista de Comunicação”. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
HUSSAK, P. Rancière: a política das imagens. Princípios, v. 19, n. 32, jul./dez. 2012. p. 95-107.
KEHL, Maria Rita. O sexo, a morte, a mãe e o mal. In: NESTROVSKI, Arthur; SELIGMAN-SILVA (org.). Catástrofe e Representação. São Paulo: Escuta, 2000. p. 137-148.
MÍDIA NINJA. Fotojornalismo.
Disponível em: http://midianinja. org/fotojornalismo/. Acesso em: 20 jun. 2018.
MÍDIA NINJA. Quem somos.
Disponível em: http://midianinja. org/quem-somos. Acesso em: 21 jan. 2019.
MITCHELL, W. J. T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 165-189.
RANCIÈRE, J. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. Tradução: José Miranda Justo. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
RIBEIRO, Jayme F. Imaginando a revolução: cultura política e iconografia comunista nas páginas de A Nação (1927). In: CASA NOVA, Andrea (org.). O mundo do trabalho nas páginas das revistas ilustradas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2015. p. 215-239.
SAMAIN, Etienne. As peles da fotografia: fenômeno, memória/ arquivo, desejo. Visualidades, Goiânia, v. 10, n. 1, p.155-164, jan./jul. 2012.
Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/viewFile/23089/13635?journal=VISUAL. Acesso em: 10 maio 2016.
NEGRA da Maré e socióloga, Marielle foi a 5a vereadora mais votada do Rio. Site G1, Rio de Janeiro, 15 mar. 2018.
Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/negra-da-mare- e-sociologa-marielle-foi-a-5-vereadora-mais-votada-do-rio.ghtml. Acesso em: 30 maio 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Dunya Pinto Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Estudos Ibero-Americanos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Estudos Ibero-Americanos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.