Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations

Authors

  • Karla Carloni Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.2.29096

Keywords:

Dance, National identity, Race, Genre.

Abstract

Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla Carloni, Universidade Federal Fluminense

Professora de História do Brasil República do Departamento de História da Universidade Federal Fluminense e colaboradora do Programa em Pós-Graduação em História da mesma universidade.

References

ABREU, Martha. Da senzala ao palco: canções escravas e racismo nas Américas, 1870-1930. Campinas: Unicamp, 2016.

ABREU, Martha. O legado das canções escravas nos Estados Unidos e no Brasil: diálogos musicais no pós-abolição. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 35, n. 69, p. 177-204, 2015. https://doi.org/10.1590/1806-93472015v35n69009

ABREU, Martha. Sobre ‘mulatas orgulhosas e crioulos atrevidos’: conflitos raciais, gênero e nação nas canções populares (Sudeste do Brasil, 1890-1920). Tempo, Niterói, v.16, n. 8, p. 143-173, jan. 2004.

BARROS, Orlando de. Corações de chocolat. História da companhia negra de revistas (1926-27). Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2005.

CARVALHO, B. Porous City. A cultural history of Rio de Janeiro (from the 1810s Onward). Liverpool: Liverpool University Press, 2013. https://doi.org/10.5949/liverpool/9781846319754.001.0001

CHASTEEN, John Charles. National Rhythms, African Roots. The Deep History of Latin American Popular Dance. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2004.

DANTAS, Carolina Vianna. A nação entre samba, cordões e capoeiras nas primeiras décadas do século XX. ArtCultura, Uberlândia, v. 13, n. 22, jan.-jun. 2011.

DECORET-AHIHA, Anne. L’exotique, l’ ethnique et l’authentique. Civilisations. Revue internationale d’anthropologie et de sciences humaines, Bruxelas, n. 53, p. 149-166, 2006.

DOMINGUES, Petrônio. A ‘vênus-negra’ e a modernidade afroatlântica. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 45, p. 95-124, jan.-jun. 2010.

EFEGÊ, J. Maxixe. A dança excomungada. Rio de Janeiro: Conquista, 1974.

GOMES, Thiago de M.; SEIGEL, Micol. Sabina’s Oranges: the colours of cultural politics in Rio de Janeiro, 1889-1930. Journal of Latin American Cultural Studies, Travesia, v. 11, n. 1, p. 5-28, 2002.

HOBSBAWN, Eric J.; RANGER, Terence. A invenção das tradições. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

JACOTOT, Sophie Bal. In: DELPORTE, C. Mollier; SIRINELLI, J. (Coord.). Dictionnaire d’histoire culturelle de la France contemporaine. France: Qudrige/Puf, 2010.

JACOTOT, Sophie Bal. Genre et danse nouvelles em France dans l’entre-deux-guerres. Transgressions ou crise de représentations? Clio, Histoire, femmes et sociétés, Paris, v. 27, p. 225-240, 2008.

KARUSH, Matthew B. Blackness in Argentina: jazz, tango and race before Perón. Past & Present, v. 216, n. 1, p. 215-245, August 2012.

KEHL, Maria Rita. Deslocamentos feminino. A mulher freudiana na passagem para a modernidade. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

Le BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

LOPES, Antônio Herculano. Um forrobodó de arte e cultura. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 16, n. 62, p. 69-83, out. 2006.

PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. Os Anjos da Meia- Noite: trabalhadores, lazer e direitos no Rio de Janeiro da Primeira República. Tempo, Niterói, v. 19, n. 35, jul.-dez. 2013.

PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. Do congo ao tango: associativismo, lazer e identidades entre afro-portenhos na segunda metade do século XIX. Revista mundos do trabalho, Santa Catarina, v. 3, n. 6, p. 30-51, jul.-dez. 2011.

PERRY, Gill. O Primitivismo e o Moderno. In: HARRISON, Charles et al. Primitivismo, Cubismo, Abstração: começo do século XX. São Paulo: Cosac & Naif, 1998.

QUIJAD, Mónica. El paradigma de la homogeneidad. In: QUIJAD, Mónica; BERNAND, Carmen; SCHNEIDER, Arnd. Homogeneidad e y nación. Con um estúdio de caso: Argentina, siglos XIX y XX. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2000.

ROSE, Phyllis. A Cleópatra do jazz. Josephine Baker e seu tempo. Rio de Janeiro: Rocco, 1990.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente. Transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SEIGEL, Micol. Uneven encounters: making race and nation in Brazil in United States. Durham, N.C.: Duke University Press, 2009.

SOHEIT, Rachel. A sensualidade em festa: representação do corpo feminino nas festas populares no Rio de Janeiro na virada do século XIX para o XX. In: SOHEIT, Rachel; MATOS, Maria Izilda S. de (Org.). O corpo feminino em debate. São Paulo: Unesp, 2003.

SUQUET, Annie. O corpo dançante: um laboratório da percepção. In: CORBIN, Alain. História do corpo: as mutações do olhar. O século XX. Petrópolis: Vozes, 2008. Vol. 3.

SUQUET, Annie. L’éveil des modernités. Une histoire culturelle de la danse (1870-1945). França: Centre National de la Danse, 2012.

THOMPSON, Robert Farris. Tango: the art history of Love. New York: Pantheon Books, 2005.

VELLOSO, Monica Pimenta. Narrativas da brasilidade: Paris, Rio de Janeiro e o maxixe. Escritos. Revista da Fundação Casa de Rui Barbosa, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, 2008.

VELLOSO, Monica Pimenta. A dança como alma da brasilidade. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. 15 mars 2007. Disponível em:

<http://journals.openedition.org/nuevomundo/3709>. Acesso em: 01 jun. 2018b.

VELLOSO, Monica Pimenta. Fon-Fon! em Paris: passaporte para a modernidade”. In: BARSO, Eliana C. Revista Senhor: modernidade cultura na imprensa brasileira. Rio de Janeiro: Secretaria Especial de Comunicação Social, 2008a.

AZEVEDO, Raul. Mlle. Contradição. Illustração Brasileira, Rio de Janeiro, out. 1923, p. 59.

Barroso , Sebastião. Musica Brasileira. Illustração Brasileira, Rio de Janeiro, abr. 1925, p. 16.

BILAC, Olavo. A tristeza dos poetas brasileiros. Kosmos, Rio de Janeiro, jan. 1906, p. 36.

BLANCHETTE. De Pariz. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, fev. 1913, p. 27. CAMPOS, Lima. Cake-Walk. Kosmos, Rio de Janeiro, ago. 1904, p. 28.

CHRYSANTEME (Cecília Moncorvo Vasconcelos). Há oito anos... e hoje. Ilustração Brasileira, fev. 1925, p. 70.

COSTA, Angyone. Considerações de toda gente. Illustração Brasileira, Rio de Janeiro, out. 1923, p. 20.

FANTASIO (Olavo Bilac). A dansa no Rio de Janeiro. Kosmos, maio 1906, p. 49-51.

FRANÇA, João de (Adrien Delpech). Registo Humoristico. Rio de Janeiro, Fon-Fon!, 7 ago. 1920, p. 23.

GAVARNI (Felipe Daudt de Oliveira). Croquis às pressas. Fon- Fon!, Rio de Janeiro, 26 ago. 1911, p. 31.

JACINTHO. Poeiras da rua. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 27 nov. 1926, p. 38.

MIRANDA, A. Floresta. Concurso de maxixe. Fon Fon!, Rio de Janeiro, 18 fev. 1928, p. 36.

NORTE, João do (Gustavo Barroso). Jazzmania. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 27 out. 1923, p. 27.

PAURÍLIO, Carlos. Evanidade... Josephina Backer, a vitoriosa. Fon-Fon!, 23 nov. 1929, p. 31.

RIO, João do. Apologia da dança. Illustração Brazileira, 16 ago. 1914, p. 307-309.

S/A. As Mulheres e a dança. Fon-Fon!, Rio de Janiero, 16 jul. 1921, p. 4.

S/A. Coisas. Fon- Fon! Rio de Janeiro, 23 jun. 1928, p. 28-29.

S/A. Echos de Paris. Fon!Fon!, Rio de Janeiro, 22 ago. 1914, p. 10.

S/A. Evanidade... A arte de Thersypcore. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 01 out. 1927, p. 30.

S/A. Evolução da Dansa (caricatura). Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 23 ago. 1913, p. 61.

S/A. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 22 jun. 1912, p. 80.

S/A. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 6 jun. 1926, p. 42.

S/A. Suelto. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 16 ago. 1913, p. 35.

S/A. Tango. Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 01 nov. 1913, p. 31.

SODRÉ, Álvaro. Os cafés cantantes. Fon-Fon!, Rio de Janeiro: 26 jul. 1924, p. 31.

SODRÉ, Álvaro. Páginas da cidade. Fon-Fon! Rio de Janeiro, 27 set. 1924, p. 36.

STORNI, Alfredo. Salada da Semana (caricatura). O Malho, Rio de Janeiro, 18 maio 1912, p. 27.

TRISTÃO, Samuel (Álvaro Moreira). Palavras.... Fon-Fon!, Rio de Janeiro, 21 dez. 1912, p. 40.

Published

2018-08-20

How to Cite

Carloni, K. (2018). Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations. Estudos Ibero-Americanos, 44(2), 365–379. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.2.29096