Mexican visual cornucopia: the photographs of the book México sus recursos naturales, su situación actual, 1922
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.1.27695Keywords:
Mexico revolutionary, photography, Centennial of Independence.Abstract
The objective of this article is to understand how Mexico made use of a visual discourse, more precisely photographic, as a strategy of diplomatic, cultural and political propaganda in Brazil. For that I will use as a source and object the book “México sus recursos naturales, su situación actual: homenaje al Brasil en ocasión del primer centenario de su independencia 1822-1922”. This book, edited by the Secretaría de Industria Comercio y Trabajo, has 320 pages. The construction of his narrative is largely anchored in photographs, which demonstrates the importance that the image had for the Mexican authorities. This publication is part of the Mexican participation in the exhibition commemorating the Centennial of Independence of Brazil, held in Rio de Janeiro in 1922. The book is part of a wide Mexican participation in this exhibition that had a pavilion, murals, films and other visual devices.
Downloads
References
AZUELA DE LA CUEVA, Alicia. Arte y Poder: renacimiento artístico y revolución social, México, 1910-1945. Zamora/México: El Colegio de Michoacán/FCE, 2005.
BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. Dois fotógrafos alemães em terras americanas: Hugo Brehme e Theodor Presing. In: GAWRYSZEWSKI, Alberto (Org.). Olhares sobre narrativas visuais. Niterói: Editora da UFF, 2012. p. 107-122.
CRESPO, Regina. Entusiasmo, temores, indiferença: o México na correspondência diplomática brasileira (1919-1959). In: Revista Eletrônica da ANPHLAC, São Paulo, n. 14, p. 43-61, jan.-jun. 2013.
DIAS, Natally Vieira. A Revolução Mexicana nos debates políticointelectuais brasileiros: projeções, leituras e apropriações (1910-
. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2015.
FERNÁNDEZ, Horacio. Fotolivros latino-americanos. São Paulo: Cosac&Naify, 2011.
GONZÁLEZ FLORES, Laura. La modernidad imaginada/imaginaria de la fotografia en México y Brasil. In: COSTA, Helouise; FABRIS, Marcos (Orgs.). Modernismos em diálogo: o papel social da arte e da fotografia a partir da obra de Hans Gunter Flieg. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea de São Paulo, 2015. p. 84-98.
HALE, Charles A. Emilio Rabasa y la supervivencia del liberalismo porfiriano. El hombre, sucarrera y sus ideas 1856-1930. México: FCE, 2012.
HARDMAN, Francisco F. Exposições universais: breve itinerário do exibicionismo burguês. In: Trem fantasma – a modernidade na selva. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
HART, John Mason. El México revolucionário: gestación y processo de la Revolución Mexicana. México: Alizanza Editorial Mexicana, 1990.
KNIGHT, Alan. La Revolución Mexicana: del profiriato al nuevo régimen constitucional. México: Fondo de Cultura Económica, 2010.
LÓPEZ AUSTIN, Alfredo. El águila y la serpiente. In: FLORESCANO, Enrique (Coord.). Mitos mexicanos. México: Aguilar, 1995. p. 15-20.
LOPEZ LUNA, Gerardo. Voceros del Pasado. In: El presente pasado 2.0. Disponível em: <https://elpresentedelpasado.com/2012/12/04/voceros-del-pasado/>. Acesso em: 19 jul. 2016.
MAJLUF, Natalia. Rastros de um paisaje ausente: fotografía y cultura visual em el área andina. In: Caiana – Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), n. 3, 2013. Disponível em: <http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=126&vol=3>. Acesso em: 06 jun. 2017.
MÉXICO. Secretaria de Industria Comércio y Trabajo. MÉXICO sus recursos naturales, susituación actual: homenaje al Brasil em ocasión del primero centenario de su independencia 1822-1922. México, 1922.
MOTTA, Marly Silva da. A nação faz cem anos: a questão nacional no centenário da independência. Rio de Janeiro: Editora FGV/ CPDOC, 1992.
PALACIOS, Guillermo. Intimidades, conflitos e reconciliações: México e Brasil 1822-1993. São Paulo/México: Edusp/SRE, 2008.
PARR, Martin; BADGER, Gerry. Photobook: a history. Nova York: Phaidon, 2010.
PESAVENTO, Sandra J. Exposições Universais – espetáculos da modernidade do século XIX. São Paulo: Hucitec, 1997. TENORIO-TRILLO, M. Artilugio de la nación moderna. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.
TURAZZI, Maria I. Poses e trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo (1839-1889). Rio de Janeiro: Rocco/Funarte, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Carlos Alberto Sampaio Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Estudos Ibero-Americanos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Estudos Ibero-Americanos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.