“What is a child doing with a doll?”
Dialogical reflections about the act of playing
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.3.40594Keywords:
Dialogical relationships, Act of playing, Heteronormative discourseAbstract
This paper analyzes the dialogical relationships emerging from an advertising piece published on social networks in 2020, which addresses the discussion about the male and female universe, around the act of playing performed by children. From the dialogical perspective of language assumed by Bakhtin and the Circle (BAKHTIN, 2016 [1952-1953] [1959-1961], 2018 [1963]); VOLÓCHINOV, 2018 [1929]), the analysis reveals that, even by aiming to sell a product, a doll, the advertising piece constitutes a great response to a conservative, sexist, and heteronormative discourse emerging in the context of the publication of the piece, which coincides with discourses in force in the pre- and post-Brazilian presidential elections.
Downloads
References
AS FRASES controversas de Bolsonaro. [S. l.: s. n.],2018. 1 vídeo (2 min 28 s). Publicado pelo canal ElPaís. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KczwxvO3-iE. Acesso em: 23 fev. 2021.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016a. p. 11-69.
BAKHTIN, M. M. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas: um experimento de análise filosófica. In: BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016b. p. 71-107.
BAKHTIN, M. M. O discurso em Dostoiévski. In: BAKHTIN, M. M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução direta do russo, notas e prefácio de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018. p. 207-310.
BAKTIN, M.M. (V. N. Volochínov). A Interação Verbal. In: BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud, Yara Frateschi Vieira.11. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2004. p. 110-127.
BOLSONARO, J. M. Entrevista Jair Bolsonaro. [Entrevista cedida a] Revista Playboy. Playboy: a revista do homem. São Paulo, n. 433, jun. 2011, p. 65-76. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/63263989/playboy-junho-de-2011-entrevista-jair-bolsonaro. Acesso em: 17 mar. 2021.
BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006. p. 9-31.
BRAIT, B. Reflexões dialógicas: de olho no verbal, piscando para a imagem. In: MENDES, E. (coord.). Imagem e Discurso. Belo Horizonte: FALE – UFMG, 2013. p. 38-53. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/profs/emilia/Imagem%20e%20discurso.pdf. Acesso em: 3 mar. 2021.
BRAIT, B.; MELO, R. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In:
BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 61-78.
CERIMÔNIA de transmissão de cargo à Ministra da Mulher, Família e Direitos Humanos, Damares Alves. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (31 min 19 s). Publicado pelo canal TV BrasilGov. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=2Qz_tS6zofg. Acesso em: 23 fev. 2021.
DAMARES ALVES diz que ‘menino veste azul e menina veste rosa’. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (43 s). Publicado pelo canal Poder360. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=q6X3-nXjmv4. Acesso em: 3 mar. 2021.
FINCO, D. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 3 (42), p. 89-101, 2003. Disponível em: https://fe-old.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2212/42-dossie-fincod.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
HASHMI, S. et al. Exploring the Benefits of Doll Play Through Neuroscience. Frontiers in Human Neuroscience, Suíça, v. 14, p. 1-9, 1 out. 2020. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.560176/full. Acesso em: 17 mar. 2021.
MARCON, T.; KAPCZYNSKI, A. L.; BÖTTKER, S. B. Políticas educacionais: diversidade e democracia: questões de gênero na escola. In: STURM, L.; BORDIGNON, L. S. (org.). Quem sabe faz. E quem ensina? Dialogando sobre a docência. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 69-84.
RODA VIVA Jair Bolsonaro. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (1 h 21 min 50 s). Publicado pelo canal Roda Viva. Disponível em: http://tvcultura.com.br/videos/65961_roda-viva-jair-bolsonaro-30-07-2018.html. Acesso em: 12 ago. 2019.
SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Organização de Charles Bally, Albert Sechehaye, Albert Riedlinger; prefácio à edição brasileira de Isaac Nicolau Salum; tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blinkstein. 28. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.
SEFFNER, F. Tem nexo não falar sobre sexo na escola? Revista Textual, Porto Alegre, v. 1, n. 25, p. 22-29, maio 2017.
TODOS podemos cuidar. [S. l.; s. n.], 2019. 1 vídeo (1 min 13 s). Publicado pelo canal Hasbro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=T-FbFuS_mxU. Acesso em: 08 maio 2019.
VOLÓCHINOV, V. N. A interação discursiva. In: VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo, Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2018, p. 201-225.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.