Linguistic awareness in elementary school: a study focused on the use of reading strategies
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32532Keywords:
Linguistic awareness. Reading strategies. Reading materials. 9th grade.Abstract
This article presents a study based on Psycholinguistics, that examined the contribution of reading materials with a focus on linguistic awareness and the use of reading strategies (prediction, scanning, and detailed reading) for elementary school students. The research involved materials production, development of reading workshops and pre and post-test application. Fifty-nine students from the 9th grade of Elementary School from a public school in Porto Alegre participated in the study. The results indicated significant differences between the pre and post-test in the use and in the linguistic awareness in the use of reading strategies, proving the benefits of the reading material for elementary school students and recommending in the school environment the use of materials with similar characteristics developed in this study.
Downloads
References
BARRERA, Sylvia Domingos. Papel facilitador das habilidades metalinguísticas na aprendizagem da linguagem escrita. In: MALUF, M. R. (org.). Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições de pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 65-90.
BARRERA, Sylvia Domingos. Papel facilitador das habilidades metalinguísticas na aprendizagem da linguagem escrita. In: MALUF, M. R. (org.). Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições de pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 65-90.
BOEFF, Rafaella. Um estudo sobre compreensão leitora e estratégias metacognitivas no Ensino Fundamental. 2011. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
CORSO, Helena Vellinho; SPERB, Tania Mara; JOU, Graciela Inchausti de.; SALLES, Jerusa Fumagalli. Metacognição e funções executivas: relações entre os conceitos e implicações para a aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, n. 29, v. 1, p. 21-29, 2013. https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100004
GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. Lisboa: ASA, 2000.
GOMBERT, Jean Émile. Metalinguistic development. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.
GOODMAN, Keneth. Reading, a psycholinguistic guessing game. In: SINGER, H.; RUDELL, R. (ed.). Theorical models and process of reading. Tradução de Giselle Olívia Mantovani Dal Corno. Newark (De): International Reading Association, 1976, p. 497-508.
GOODMAN, K. S. Unidade na leitura – um modelo psicolinguístico transacional. Letras de Hoje, Porto Alegre, n. 86, p. 9-43, dez. 1991.
KATO, Mary. O aprendizado da leitura. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000. 82 p.
LEFFA, Vilson. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 1996. 105 p.
PEREIRA, Vera Wannmacher. Arrisque-se... faça seu jogo. Letras de Hoje, Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 37, n. 2, p. 47-63, jun. 2002. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/teo/ojs/index.php/fale/article/view/14173/9410. Acesso em: 5 out. 2018.
PEREIRA, Vera Wannmacher. Compreensão leitora de alunos do Ensino Médio. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, Local de publicação, v. 6, p. 1-15, 2008. Disponível em: https://www.revel.inf.br/site2007/_pdf/12/artigos/revel_11_compreensao_leitora_de_alunos_do_ensino_medio.pdf. Acesso em: 01 out. 2018.
SCLIAR-CABRAL, Leonor. Processamento da leitura: recentes avanços das neurociências. In: PEREIRA, Vera Wannmacher; COSTA, Jorge Campos da (org.). Linguagem e cognição: relações interdisciplinares. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 49-60.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daise Batista. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003. 423 p.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Tradução de Cláudia Schilling. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998. 194 p.
SPINILLO, Alina Galvão. A consciência metatextual. In: MOTA, M. da (org.). Desenvolvimento metalinguístico: questões contemporâneas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009. p. 77-113.
SPINILLO, Alina Galvão; MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da; CORREA, Jane. Consciência metalinguística e compreensão de leitura: diferentes facetas de uma relação complexa. Educar em revista, Curitiba, n. 38, p. 157-171, dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi d=S0104-40602010000300011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 nov. 2018. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000300011
STANKE, Roberta Cristina. O papel do conhecimento de mundo na aula de língua estrangeira. Caderno de Letras, Rio de Janeiro, n. 23, p. 131-151, 2007.
STREY, Cláudia. O objetivo de leitura em uma interface psicolinguística-pragmática. In: PEREIRA, V. W.; GUARESI, R. (org.). Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.