Teachers’ conceptions concerning factors and processes involving reading comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32521

Keywords:

Teaching reading comprehension. Teaching practice. Linguistic-cognitive skills.

Abstract

Conceptions underlying teaching practices intended to develop reading comprehension were investigated through a questionnaire applied to 15 teachers from the 4th to 9th grade of 10 schools (Curitiba, PR, Brazil). The questions addressed social, linguistic and reading cognitive dimensions and factors necessary to comprehension (text, reader, and context). The answers revealed there is little clarity in regard to content and concepts concerning the cognitive dimension of reading, which, in theory, restricts the use of effective proposals to teach reading comprehension. The reports from teaching referrals show that teachers focus on explicit information provided in texts; that is, skills that facilitate inferential understanding and critical reading are poorly promoted. An analysis of how reading is taught shows a need to reformulate teaching proposals in order to promote in readers the ability to reflect and deliberately construct understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Terezinha das Graças Laguardia Oliveira, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Mestre em Educação, Universidade Federal do Paraná. Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil. Temas de interesse: metodologia do ensino de Língua Portuguesa, aprendizagem inicial, aperfeiçoamento e dificuldades na leitura e na escrita. 

Magaly Quintana Pouzo Minatel, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Mestre em Educação, Universidade Federal do Paraná. Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Sandra Regina Kirchner Guimarães, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano,
Universidade de São Paulo (USP). Professora Permanente do
Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

References

ALÉGRIA, Jésus; LEYBAERT Jacqueline; MOUSTY, Phillipe. Aquisição da leitura e distúrbios associados: avaliação, tratamento e teoria. In: GRÉGOIRE, Jacques; PIÉRART, Bernadette (org.). Avaliação dos problemas de leitura: os novos modelos teóricos e suas implicações

diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 105-124.

BLANK, Soraia Cristina. A influência da organização textual na compreensão leitora. Pensares em Revista, São Gonçalo, n. 2, p. 58-68, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/7603/5482. Acesso em: 10/03/ 2017. https://doi.org/10.12957/pr.2013.7603

COLTHEART, Max. Modelando a leitura: a abordagem da dupla rota. In: SLOWLING, Margaret J.; HULME, Charles. A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 24-41.

GIASSOM, Jocelyne. A compreensão na leitura. Lisboa: Asa Edições, 1993.

INSTITUTO PAULO MONTENEGRO; AÇÃO EDUCATIVA. Indicador de Alfabetismo Funcional – INAF: estudo especial sobre alfabetismo e mundo do trabalho. São Paulo: IPM, 2016. Disponível em: http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2016/09/INAFEstudosEspeciais_2016_Letramento_e_Mundo_do_Trabalho.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000.

MARCUSCHI, Luiz. Antônio. Produção textual e análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.

MORAIS, Jose; LEITE, Isabel; KOLINSKY, Régine. Entre a pré-leitura e a leitura hábil: condições e patamares da aprendizagem. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSOMARTINS, Cláudia (org.). Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 138-154.

NAGY, William E.; SCOTT, Judith A. Vocabulary processes. In: KAMIL, M. et al. (ed.). Handbook of reading research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2000. v. 3, p. 269-284.

NUNES, Terezinha Nunes; BRYANT, Peter. Leitura e ortografia: além dos primeiros passos. Porto Alegre: Penso, 2014.

OAKHILL, Jane; CAIN, Kate; ELBRO, Carsten. Compreensão da leitura: teoria e prática. Tradução Adail Sobral. São Paulo: Hogrefe CETEPP, 2017.

PEREIRA, Vera Wannmacher. A compreensão leitora no ensino fundamental: situação, apoio teórico e encaminhamento pedagógico. Revista de Estudos Legislativos, Porto Alegre, ano 9, n. 9, p. 39-56, 2015. Disponível em: http://submissoes.al.rs.gov.br/index.php/estudos_legislativos/article/download/182/pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

PEREIRA, Vera Wannmacher; FLÔRES, Onici Claro. Ensino da leitura: compreensão e traços linguísticos do texto. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA, 2., 2012, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: EDUFU, 2012. v. 2, p. 1-10. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_300.pdf. Acesso em: 14 out. 2018.

PERFETTI, Charles A.; LANDI, Nicole; OAKHIL Jane. A aquisição da habilidade de compreensão da Leitura. In: SLOWLING, Margaret J.; HULME, Charles. A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 245-265.

PINHEIRO, Ângela Maria V. Frequency of occurrence of words in textbooks exposed to Brazilian children in the early years of elementary school. [S. l.: s. n.], 2015.

RICHE, Rosa Maria Cuba. Texto e ilustrações: a produção de sentidos na leitura. In: SIMPÓSIO EDUCAÇÃO E SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA: DESAFIOS E PROPOSTAS – A ESCOLA E SEUS SENTIDOS, 9., 2014, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www.cap.uerj.br/site/images/trabalhos_espacos_de_dialogos/34-Riche.pdf. Acesso em: 23 out. 2018.

SCHWARZBOLD, Caroline. Desenvolver a competência leitora: desafio do professor do ensino fundamental. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/letras-pos/especializacao/files/2012/02/Desenvolver-a-compet%C3%AAncia-leitora-desafio-aoprofessor.pdf. Acesso em: 12 jun. 2019.

SILVA, Joice Ribeiro Machado da; SOUZA, Renata Junqueira de. O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 2, p. 192-205, mai./ago. 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/108629. Acesso em: 11 out. 2019. https://doi.org/10.14572/nuances.v27i2.3783

SOARES, Adriana Benevides; EMMERICK, Thamires de Abreu. Compreensão de textos: processos e modelos. In: MOTA, Marcia Maria Peruzzi Elia da; SPINILLO, Alina. Compreensão de textos: processos e modelos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUSA, Luciene Bender de; GABRIEL, Rosângela. Aprendendo palavras através da leitura. Revista Linguagem & Ensino, Santa Cruz do Sul, v. 16, n. 1, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/793/0. Acesso em: 12 out. 2018.

SOUSA, Otília Costa e. Textos e contextos: leitura, escrita e cultura letrada. Porto: Formalpress, 2015.

SPINILLO, Alina Gaçvão. A dimensão social, linguística e cognitiva da compreensão de textos: considerações teóricas e aplicadas. In: MOTA, Márcia Pieruzzi E. da; SPINILLO, Alina Galvão (org.). Compreensão de textos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013a. p. 171-198.

SPINILLO. Alina Galvão. Alfabetização e consciência metalinguística: da leitura da palavra a leitura do texto. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia. (org.). Alfabetização no Século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013b. p. 138-154.

VIANA, Fernanda Leopoldina et al. O ensino da compreensão leitora: da teoria à prática pedagógica: um programa de intervenção para o 1º Ciclo do Ensino Básico. Coimbra: Edições Almedina, 2010.

Published

2019-11-06

How to Cite

Oliveira, T. das G. L., Minatel, M. Q. P., & Guimarães, S. R. K. (2019). Teachers’ conceptions concerning factors and processes involving reading comprehension. Letras De Hoje, 54(2), 191–201. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32521

Issue

Section

Processamento da decodificação e da compreensão da leitura: