Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32519

Keywords:

Reading assessment. Reading fluency. Validity study.

Abstract

The aim of this paper is to present the instrument AFLeT (Textual Reading Fluency Assessment) and one of its validity studies (correlation with other tests that evaluate theoretically related constructs). The instrument main characteristic is its comprehensiveness of reading evaluation, once the AFLeT covers reading fluency in all its dimensions, i.e. the processing of decoding, prosody, speed, and reading comprehension. The normative sample was composed of 200 Brazilian children from 7 to 10 years old, students from 2nd to the 4th year of the Elementary School in public and private schools in Rio Grande do Sul. The results of one of the psychometric studies have shown that the scores in AFLeT are significantly correlated with performance in tasks that measure concepts theoretically related to reading fluency (reading of words and pseudowords and rapid serial naming).

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Author Biographies

Fabiane Puntel Basso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutora em Ciências da Linguagem pela Université de Grenoble-França. Pós-doutora em Psicologia (UFRGS) e em Educação (PUCRS/UFPel). Fonoaudióloga e mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Integrante do Núcleo de Estudos em Neuropsicologia Cognitiva (NEUROCOG).

Luciane Rosa Piccolo, New York University School of Medicine, New York, NY

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), psicóloga, especialista em Neuropsicologia (CFP). Pesquisadora no Departamento de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamental da New York University School of Medicine. Pesquisadora colaboradora do Núcleo de Estudos em Neuropsicologia Cognitiva (NEUROCOG).

Camila Schorr Miná, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Psicóloga pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestranda em Neurociências (ICBS-UFRGS) e integrante do Núcleo de Estudos em Neuropsicologia Cognitiva (NEUROCOG). Diretora Executiva na Integra NúcleoPsi Ensino, Psicologia e Interdisciplinaridade Ltda.

Jerusa Fumagalli de Salles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutora e Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Fonoaudióloga e professora Associada do Instituto de Psicologia, Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenadora do Núcleo de Estudos em Neuropsicologia Cognitiva (NEUROCOG). Bolsista produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2019-11-06

How to Cite

Basso, F. P., Piccolo, L. R., Miná, C. S., & de Salles, J. F. (2019). Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension. Letras De Hoje, 54(2), 146–153. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32519

Issue

Section

Processamento da decodificação e da compreensão da leitura: