A biolinguistic view of saussurean arbitrariness

Authors

  • Aniela Improta França UFRJ
  • Aleria Cavalcante Lage UFRJ

Keywords:

Saussurean arbitrariness, Critical period, Cortical representation, Biolinguistics,

Abstract

 

This article aims at examining two basic biological concepts with special import for Biolinguistics: the Critical Period and the cortical representations. The Critical Period is a special time window in early infancy during which there is exceptional neuronal plasticity. Language is structurally developed in this time, but vocabulary incrementation is not directly subject to a time window. It can be continuously acquired throughout one’s life, thanks to our capacity to represent form and concept relationally, through saussurean arbitrariness. Given these biological concepts, the authors will comment on a study that investigates the establishment of saussurean arbitrariness in babies: Lima, Gesualdi & França (2009).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aniela Improta França, UFRJ

Aniela Improta Franca concluiu o doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 2002, tendo estagiado no Cognitive Neuroscience of Language Lab da Universidade de Maryland, USA, no Instituto de Neurologia da UFRJ e no Ambulatório de AVC da UFF. É Professor Adjunto do Departamento de Linguística da UFRJ, membro do Conselho da Pós Graduação em Linguística e membro efetivo do Programa Avançado de Neurociência (PAN), também da UFRJ, onde atua como vice coordenadora. Desde 2006 coordena o Laboratório de Acesso Sintático - ACESIN. Atua na área de Teoria e Análise Linguística e em Neurociência da Linguagem. Atuou como Coordenadora do GT de Psicolingüística da Anpoll (Associação Nacional de Pós-graduação de Pesquisa em Letras e Lingüística) no bienio 2008-2010. É atualmente Jovem Cientista do Nosso Estado da FAPERJ e Pesquisadora do CNPq.

Published

2013-09-09

How to Cite

Improta França, A., & Lage, A. C. (2013). A biolinguistic view of saussurean arbitrariness. Letras De Hoje, 48(3), 299–308. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/fale/article/view/12659

Issue

Section

Part 1 – Literacy, Reading and Writing: Theoretical Concepts