Construction of teaching identities: gathering the vocation, the objective necessities and the social processes

Authors

  • Márcia Ondina Vieira Ferreira Universidade Federal

Keywords:

teaching work, teaching identities, regulation of the teaching work, teaching in Argentina

Abstract

The present work concerns the construction of teaching identities, arguing that they result from the work regulations of teachers in each historical context. In the first part a conception of identity is presented, in which the constant provisional of the identities and indicating that they are results of disputes. Applying this idea into the teaching matter, it is affirmed that the intense reference to identities, currently, indicates that we live a moment of transformation of what is expected of the teaching work. The teaching identities are not settled accidentally, nor depend, exclusively, of the education acquired. In order to give an example for this thesis, in the second part of the text the genesis and the constitution of teaching in Argentina are presented. There, as time goes by, distinct model have been enphasized: the vocational model – clergymen and vestals; the one of public servants; the one of specialized technicians; the one of paid workers. In the conclusions the topic approached is recalled, connecting it to the title of the present paper.

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Author Biography

Márcia Ondina Vieira Ferreira, Universidade Federal

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Ferreira, M. O. V. (2011). Construction of teaching identities: gathering the vocation, the objective necessities and the social processes. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8672