Education (Bildung): between the sacred and the profane

Authors

  • Martin Sattler Universidade de Mannheim e Diretor da Scuola

Keywords:

education (Bildung), nature, politics, secularization

Abstract

The article starts from the recognition that the process of learning (Bildung) is in crisis, generating changes in the educational system. The crisis, of socio-political nature, projects new questions related to the conditions of the possibility in the learning process and the relation of man-nature (an ecological crisis). In the analysis of this crisis the process of secularization assumes an important role, its symbolic metamorphoses (the displacement of the sacred to the profane), and the impact on politics, especially in relation to the National State. It comes to the conclusion that it is impossible to think of the process of learning without self comprehension of the deep effects caused by the internal loops generated in this process of secularization, which shifts the sacred to the profane elements, as a way of maintaining social ties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martin Sattler, Universidade de Mannheim e Diretor da Scuola

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Sattler, M. (2011). Education (Bildung): between the sacred and the profane. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8670

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism