Curso de Pedagogia com ênfase em Educação Popular: A construção da utopia
Abstract
O presente artigo aborda as inovações implementadas no processo de criação do Curso de Pedagogia – Ênfase em Educação Popular da PUCRS. A construção do curso se caracteriza por várias singularidades e pelo estabelecimento de um diálogo inédito entre instituições que ocupam diferentes lugares e se caracterizam por olhares e saberes próprios: duas instituições ligadas ao poder público municipal, uma universidade privada e uma entidade oriunda de movimento comunitário da cidade. Outra singularidade diz respeito à construção e realização de um curso – primeiro e único no país – voltado, inteira e exclusivamente, para a formação de educadores populares.
Descritores – Educação popular; formação de educadores; universidade privada.
ABSTRACT
This article approaches the innovations implemented in the process of creation of the Course of Pedagogia - Emphasis in Popular Education of the PUCRS. The construction of the course characterizes itself for some singularities and the establishment of an unknown dialogue among institutions that occupy different places and have looks and knowledges of their own: two institutions linked to the municipal public power, a private university and an entity of communitarian movement of the city. Another singularity is due to the construction and accomplishment of a course – first and unique in the country – directed, entirely and exclusively, toward the formation of popular educators.
Key words – Popular education; formation of educators; private university.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.