Cotes to indigenous students: Inclusion or exclusion?

Authors

  • Marinez Garlet PUCRS
  • Gleny Guimarães PUCRS
  • Maria Isabel Barros Bellini PUCRS

Keywords:

Educação escolar indígena. Cotas. Inclusão e exclusão. Índios urbanos.

Abstract

In the national political context, there are advancements and consensus in relation to the implementation of a diverse public policy concerning the indigenous school education. Even with the guarantee of the indigenous rights in the Federal Constitution of 1988, the Indian people have encountered difficulties in the inclusion in the educational system. Even though they live in the cities, the communities are supported by the legislation, however the specificities of the Indian culture are not respected, and this means that in the same school, there are Indians and non-Indians. The policy for cotes for Indians University students is far from attending their demands because they guarantee the Indian’s inclusion in the school but do not privilege their culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marinez Garlet, PUCRS

Especialista em Educação Inclusiva, Assistente Social no COMIN/Conselho de Missão entre Índios e Mestranda no curso de Pós-Graduação em Serviço Social, PUCRS.

Gleny Guimarães, PUCRS

Profa. Dra. do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Serviço Social da PUCRS. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Assistência Social – GEPsTAS e do Grupo de pesquisa sobre Incubadoras sociais Solidárias – GEISSOL, grupos vinculados ao Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Demandas e Políticas Sociais da FSS/PUCRS

Maria Isabel Barros Bellini, PUCRS

Profa. Dra. em Serviço Social da Faculdade de Serviço social da PUCRS. Coordenadora do Departamento de Estágio da FSS/PUCRS e coordenadora Grupo de Estudos e Pesquisas em Família, Serviço Social e Saúde, vinculado ao Núcleo de Estudos e Pesquisas em Saúde e Trabalhador da FSS/PUCRS

Published

2010-04-30

How to Cite

Garlet, M., Guimarães, G., & Bellini, M. I. B. (2010). Cotes to indigenous students: Inclusion or exclusion?. Educação, 33(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/5208

Issue

Section

Other Topics