Internationalization process in Basic Education
directions and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.46316Keywords:
Basic education, Adventist Education Network, InternationalizationAbstract
Considering the importance and appreciation of the culture of diversity and education for global citizenship, from the beginning of the formal education process, in Basic Education, the present study aims: to present a reflection on the State of the Art of the internationalization process in Basic Education, its directions and perspectives and verify which processes and procedures have been applied in Basic Education in order to prepare students at this level for a globalized world. To this end, we opted for a bibliographical study and the search for data and documents available in the media of the Adventist Education Network, as it is present in 165 countries and is, therefore, international in nature and maintains a national network unit and international. As a result, it was found that internationalization in the Adventist Education Network goes beyond the classroom to integrate projects and events that use the second language, the object of learning. And the internationalization that is called “at home” and Collaborative International Online Learning (COIL), which are important mechanisms used by the network, which we explored in this study and, also proposed by the Ministry of Education. It was concluded that the application of these two approaches depends on the involvement of school management and teachers in this internationalization process.
Downloads
References
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/ BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2022). Parâmetros Nacionais para a Internacionalização na Educação Básica no Brasil. MEC. https://edisciplinas.usp.br/pluginfilephp/7712664/mod_resource/conte-nt/0/Parametros_ Internacionaliza_Educacao_Basica.pdf
Brito, R. O., Campos, A. F. M., & Mercado, L. P. L. (2020). A internacionalização da educação como meio para a formação da consciência planetária. In R. O. Brito (Org.), Internacionalização da educação básica e superior: Desafios, perspectivas e experiências (pp. 33–54). Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. https://socialeducation.files.word-press.com/2020/11/internacionalizacao-da-educacaobasica-e-superior_web.pdf
Casa Publicadora Brasileira. (2023). Programa bilíngue: Sky English: Guia de implantação e serviços. https://s3.sa-east-1.amazonaws.com/s.cpbedu.me/sala-de-professores/ebooks/Guia_implem2/guia_implem2.html
Costa, S. M., & Silva K. A. (2022). Entrelaces da internacionalização da educação básica, BNCC e a língua inglesa. Revista da ABRALIN, 21(2), 1–21. https://revista.abralin.org/index.php/abra-lin/article/view/2098 DOI: https://doi.org/10.22541/au.166723078.86259108/v1
Educação Adventista. (2024a). Início. EA. https://ea.org.br
Educação Adventista. (2024b). Programa Bilíngue. EA. https://www.educacaoadventista.org.br/bilingue/
Felicetti, V. L., Spicer-Escalante, M. L., Brito, R. O., & Guilherme, A. A. (2023). Internacionalización en la educación básica brasileña: Desafíos en la formación docente. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 33–44. https://doi.org/10.35362/rie9315870 DOI: https://doi.org/10.35362/rie9315870
Ferreira, N. S. A (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257–272. https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW-4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
Ferreira, P. V., & Souza, R. M. Q. (2018). Educação adventista: Origem, desenvolvimento e expansão. Revista Brasileira de História da Educação, 18(48), 1–17. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42085/pdf_234 DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e001
Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do conhecimento: Conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154–164. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875 DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
Morosini, M. C., Woicolesco, V. G., Marcelino, J. M., & Mentges, M. J. (2023). Internacionalização na educação básica: Uma análise a partir da UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 17–31. https://rieoei.org/RIE/article/view/5997/4758 DOI: https://doi.org/10.35362/rie9315997
Rede Adventista de Educação. (2024). Conheça a Rede Internacional de Educação Adventista. Adventista EDU. https://www.adventista.edu.br/pt/conheca-a-redeinternacional-de-educacao-adventista
Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. (2020). Dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação continuada de professores da educação básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). MEC/CNE. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&-view=download&alias=164841-rcp001-20&category_ slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192
Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. (2024). Dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior de profissionais do magistério da educação escolar básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). CNE. http://portal.mec.gov.br/index.php?option-=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho2024&Itemid=30192
São Paulo. (2024). Prontos para o mundo. Governo do Estado. https://www.prontospromundo.educacao.sp.gov.br
Síveres, L. (2020). Internacionalização na educação básica: Tendências e desafios. In R. O. Brito (Org.), Internacionalização da educação básica e superior: Desafios, perspectivas e experiências (pp. 81–92). Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. https://socialeducation.files.wordpress.com/2020/11/internacionalizacao-da-educacao-basica-e-superior_ web.pdf
Sumares, G. (2020). Santander oferece mais de 600 bolsas de estudo para intercâmbio em 9 países. Estudar Fora. https://www.estudarfora.org.br/santander-750- bolsas-de-estudo-para-intercambio/
Thiesen, J. S. (2017). Internacionalização dos currículos na educação básica: Concepções e contextos. Revista e-Curriculum, 15(4), 991–1017. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017 DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017
Thiesen, J. S. (2018). Quem girou as chaves da internacionalização dos currículos na educação básica? Educação em Revista, 34, 1–20. https://doi.org/10.1590/0102-4698194166 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698194166
Thiesen, J. S. (2019). Estratégias de internacionalização da educação e do currículo: Das universidades aos territórios da educação básica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(58), 1–23. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3622/2251 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3622
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.