Internationalization process in Basic Education
directions and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.46316Keywords:
Basic education, Adventist Education Network, InternationalizationAbstract
Considering the importance and appreciation of the culture of diversity and education for global citizenship, from the beginning of the formal education process, in Basic Education, the present study aims: to present a reflection on the State of the Art of the internationalization process in Basic Education, its directions and perspectives and verify which processes and procedures have been applied in Basic Education in order to prepare students at this level for a globalized world. To this end, we opted for a bibliographical study and the search for data and documents available in the media of the Adventist Education Network, as it is present in 165 countries and is, therefore, international in nature and maintains a national network unit and international. As a result, it was found that internationalization in the Adventist Education Network goes beyond the classroom to integrate projects and events that use the second language, the object of learning. And the internationalization that is called “at home” and Collaborative International Online Learning (COIL), which are important mechanisms used by the network, which we explored in this study and, also proposed by the Ministry of Education. It was concluded that the application of these two approaches depends on the involvement of school management and teachers in this internationalization process.
Downloads
References
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/ BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2022). Parâmetros Nacionais para a Internacionalização na Educação Básica no Brasil. MEC. https://edisciplinas.usp.br/pluginfilephp/7712664/mod_resource/conte-nt/0/Parametros_ Internacionaliza_Educacao_Basica.pdf
Brito, R. O., Campos, A. F. M., & Mercado, L. P. L. (2020). A internacionalização da educação como meio para a formação da consciência planetária. In R. O. Brito (Org.), Internacionalização da educação básica e superior: Desafios, perspectivas e experiências (pp. 33–54). Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. https://socialeducation.files.word-press.com/2020/11/internacionalizacao-da-educacaobasica-e-superior_web.pdf
Casa Publicadora Brasileira. (2023). Programa bilíngue: Sky English: Guia de implantação e serviços. https://s3.sa-east-1.amazonaws.com/s.cpbedu.me/sala-de-professores/ebooks/Guia_implem2/guia_implem2.html
Costa, S. M., & Silva K. A. (2022). Entrelaces da internacionalização da educação básica, BNCC e a língua inglesa. Revista da ABRALIN, 21(2), 1–21. https://revista.abralin.org/index.php/abra-lin/article/view/2098 DOI: https://doi.org/10.22541/au.166723078.86259108/v1
Educação Adventista. (2024a). Início. EA. https://ea.org.br
Educação Adventista. (2024b). Programa Bilíngue. EA. https://www.educacaoadventista.org.br/bilingue/
Felicetti, V. L., Spicer-Escalante, M. L., Brito, R. O., & Guilherme, A. A. (2023). Internacionalización en la educación básica brasileña: Desafíos en la formación docente. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 33–44. https://doi.org/10.35362/rie9315870 DOI: https://doi.org/10.35362/rie9315870
Ferreira, N. S. A (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257–272. https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW-4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
Ferreira, P. V., & Souza, R. M. Q. (2018). Educação adventista: Origem, desenvolvimento e expansão. Revista Brasileira de História da Educação, 18(48), 1–17. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42085/pdf_234 DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e001
Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do conhecimento: Conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154–164. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875 DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
Morosini, M. C., Woicolesco, V. G., Marcelino, J. M., & Mentges, M. J. (2023). Internacionalização na educação básica: Uma análise a partir da UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 17–31. https://rieoei.org/RIE/article/view/5997/4758 DOI: https://doi.org/10.35362/rie9315997
Rede Adventista de Educação. (2024). Conheça a Rede Internacional de Educação Adventista. Adventista EDU. https://www.adventista.edu.br/pt/conheca-a-redeinternacional-de-educacao-adventista
Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. (2020). Dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação continuada de professores da educação básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). MEC/CNE. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&-view=download&alias=164841-rcp001-20&category_ slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192
Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. (2024). Dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior de profissionais do magistério da educação escolar básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). CNE. http://portal.mec.gov.br/index.php?option-=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho2024&Itemid=30192
São Paulo. (2024). Prontos para o mundo. Governo do Estado. https://www.prontospromundo.educacao.sp.gov.br
Síveres, L. (2020). Internacionalização na educação básica: Tendências e desafios. In R. O. Brito (Org.), Internacionalização da educação básica e superior: Desafios, perspectivas e experiências (pp. 81–92). Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. https://socialeducation.files.wordpress.com/2020/11/internacionalizacao-da-educacao-basica-e-superior_ web.pdf
Sumares, G. (2020). Santander oferece mais de 600 bolsas de estudo para intercâmbio em 9 países. Estudar Fora. https://www.estudarfora.org.br/santander-750- bolsas-de-estudo-para-intercambio/
Thiesen, J. S. (2017). Internacionalização dos currículos na educação básica: Concepções e contextos. Revista e-Curriculum, 15(4), 991–1017. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017 DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017
Thiesen, J. S. (2018). Quem girou as chaves da internacionalização dos currículos na educação básica? Educação em Revista, 34, 1–20. https://doi.org/10.1590/0102-4698194166 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698194166
Thiesen, J. S. (2019). Estratégias de internacionalização da educação e do currículo: Das universidades aos territórios da educação básica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(58), 1–23. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3622/2251 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3622
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.