Cultura de paz e ambiências saudáveis em contextos educacionais: a emergência do adolescente protagonista
Keywords:
Cultura de paz, prevenção da violência, contexto educacional, protagonismo adolescen-teAbstract
O presente artigo apresenta os resultados de pesquisa realizada em três organizações educacionais brasileiras que têm obtido reconhecimento por seus programas de prevenção da violência e/ou promoção de uma cultura de paz direcionados a adolescentes. A unidade de análise adotada foram os discursos dos adolescentes – educandos, coletados através de cinco grupos focais. Foram identifica-das doze ênfases programáticas, em comum, adotadas pelas organizações estudadas. A trajetória dos participantes dos programas investigados é descrita, desde a sua chegada à organização educacional e ao longo dos processos de aprendizagem e ressignificação que marcam essa experiência. Propõe-se o reconhecimento de um novo papel social que adolescentes podem desempenhar frente ao fenômeno das violências, o de agente promotor da paz. As análises basearam-se na perspectiva teórico-metodológica da Rede de Significações.Descritores – Cultura de paz; prevenção da violência, contexto educacional; protagonismo adolescen-te.
ABSTRACT – The present paper presents the results of research carried out in three Brazilian educa-tional organizations that have obtained recognition for their programs targeted at adolescents and with the goal of violence prevention and/or promotion of a culture of peace. The analysis units adopted was the discourses of adolescents that participated in those three programs, obtained through five focus groups. Twelve programmatic emphasis were common in the studied organizations. The trajectory of each of the programs’ participants is described, from their arrival at the educational organization and throughout their learning and re-signification that mark their experience. The article proposes the recognition of a new social role that adolescents can assume regarding the phenomenon of violence, one of peace promoter. Data analysis was based on the theoretical and methodological perspective of the Significations Network.
Key-words – Culture of peace; prevention of violence; educational context; the adolescent agent.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.