A educação para a paz como exercício da ação comunicativa: alternativas para a sociedade e para a educação
Keywords:
Educação para a paz, ação comunicativa, não-violênciaAbstract
Este trabalho, utilizando o referencial da ação comunicativa desenvolvido por Jürgen Habermas, propõe uma ressignificação do conceito de paz e da própria educação para a paz, como caminho de superação das críticas que lhe são feitas, especialmente no contexto da pós-modernidade. A educação para a paz apresenta-se como espaço argumentativo, tanto de crítica da cultura de violên-cia como de construção de um consenso para a paz. Também se inclui a capacitação para a resolução não-violenta de conflitos, a não-cooperação com a injustiça e a mobilização com a não-violência. Seu mais importante objetivo é a formação da competência comunicativa através de círculos de cultura de paz e oficinas para a paz.Descritores – Educação para a paz; ação comunicativa; não-violência.
ABSTRACT – This paper based on the rational communicative action, which was developed by Jürgen Habermas, proposes a new meaning to the peace concept and peace education as a way to overcome its critics in the post-modernism context. The peace education presents itself as an argumen-tative space; both for the critique of the violence culture and the construction of consensus for peace. Peace education includes also the ability for a non-violent resolution of conflicts, non-cooperation with the injustice and finally a mobilization for a peaceful action. One of its mains purposes is the forma-tion of communicative competence through circles of peace culture and peace workshops.
Key-words – Peace education; communicative action; non-violence
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.