Pesquisa da pesquisa: discutindo abordagens em Cursos de Pós-Graduação lato sensu em Educação
Keywords:
Pesquisa em educação, aspectos epistemológicos, aspectos metodológicosAbstract
Propondo uma discussão sobre as propostas epistemológicas e as metodologias da pro-dução científica originada nos Cursos de Pós-graduação lato sensu em Educação, o artigo volta-se a uma reflexão sobre a educação num cenário industrial-tecnológico dos dias atuais além de uma carac-terização de paradigmas que coexistem no campo da educação e, portanto, na produção do conheci-mento desta área. Valendo-se dos achados de uma pesquisa, em que são discutidas as abordagens metodológicas, opções paradigmáticas e formas de olhar a realidade, são apontadas limitações que sugerem um reexame das estratégias e mecanismos relativos à produção do conhecimento nesses cursos.Descritores – Pesquisa em educação; aspectos epistemológicos; aspectos metodológicos.
ABSTRACT – This paper discusses about epistemological and methodological approaches at Post-graduation Courses in Education, reflecting about the actual industrial-technologic scene and presents the characteristics of different paradigms that coexist in education field and in the knowledge produc-tion of this area, Using the results of an investigation about methodological approach, paradigmatic choose and different ways of looking reality, limitations are signalized suggesting a new evaluation of strategies and mechanisms used in that courses.
Key-words – Education research; epistemological aspects; methodological aspects.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.