Sociedade Multicultural: educação, identidade(s) e cultura(s)
Keywords:
MulticulturalismoAbstract
Este trabalho tem por objetivo traçar uma reflexão pautada nos movi-mentos de circulação dos bens culturais e dos processos de construção identitária no âmbito da cultura e da educação. A preocupação centra-se em demonstrar, aprovei-tando-se de alguns dados estatísticos, as mudanças ocorridas nestas últimas décadas, configurando o que denomina-se de sociedade multicultural. A partir desse pressupos-to apresento um conjunto de características que norteiam a configuração da sociedade multicultural onde elementos tais como a multietnicidade, identidades híbridas e movimentos migratórios constituem focos para a análise da realidade multicultural, buscando formas de intervenção nesse contexto. No âmbito educativo a concepção de interculturalidade é anunciada nesse trabalho como uma possibilidade de efetivar essa intervenção.Descritores – Educação; identidade; cultura; multiculturalismo.
ABSTRACT – This paper has as objective to trace a reflection based on the move-ments of circulation of cultural goods and in the process of identity construction in the realm of education and culture. The focus is to demonstrate, using statistical data, the changes of the last decade, giving shape to the multicultural society. From that per-spective the text presents a group of characteristics of the multicultural society such as multi-ethnicity, hybrids identities, migratory movements that are key to the analysis of multicultural reality and searching for forms of intervention. In education the concep-tion of intercultural is considered a possibility for the intervention in the multicultural society.
Descriptors – Education; identity; culture; multiculturalism.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.