Encontros Transculturais: uma leitura da construção da identidade de jovens na Amazônia Oriental Brasileira
Keywords:
Encontros TransculturaisAbstract
O encontro de diversas culturas e realidades socioeconômicas constitui-se num desafio central num contexto de crescente movimento de migração, marcado de pela busca incessante de novas possibilidades de subsistência e aumento de mobi-lidade e comunicação de pessoas na era da globalização. Esta dinâmica faz surgir, em nível mundial, inúmeros conflitos étnicos, religiosos, culturais e sociais em que as populações se opõem a influências culturais uniformizantes. A Universidade da Ama-zônia, em parceria com a Universidade de Hannover na Alemanha, propõe uma pes-quisa capaz de recuperar e compreender os diferentes processos formativos de identi-dade e sociabilidade vivenciados por jovens e adolescentes de 13 a 21 anos, de dife-rentes classes e contextos sociais, buscando contribuir na discussão internacional de parâmetros para uma educação pela democracia.Descritores – Democracia; educação; identidade; globalização; transculturalidade.
ABSTRACT – The meeting of diverse cultures and socio-economic realities is a challenge in a context of crescent movement of migration, characterized by the con-stant search for new possibilities of subsistence and the increase mobility and comunication of persons in the global era. This dynamics made emerge in a world level, several ethnics, religious, cultural and social conflicts where the populations made oppositions to uniform cultural influences. The Universidade da Amazônia in a part-nership with the Hannover University in Germany are proposing a research able to recuperate and comprehend the different formative processes of identity and sociabil-ity experienced by adolescents and youth from thirteen to twenty one years of age from different classes and social contexts, trying to help in the international discussion for democratic education.
Descriptors – Democracy; education; identity; globalization; transculturality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.