Professor de Ciências Naturais e de Química: em busca de uma identidade
Keywords:
Identidade DocenteAbstract
Este artigo aborda uma investigação sobre a constituição de identidades docentes, realizada junto a um grupo de professores e professoras de química e ciên-cias naturais, em atuação na Escola Básica, na grande Porto Alegre-RS, participantes de um curso de formação continuada coordenado pela Área de Educação Química da UFRGS. Para tanto, partiu-se das representações de ciências naturais e química que estes professores e professoras constroem/construíram buscando sua integração com as representações de professor e professora. Estas representações são analisadas a partir dos textos produzidos por este grupo em situações de debate em grupo, entrevis-tas, produção textual e demais situações vivenciadas durante a realização do curso. Os registros foram realizados com anotações, gravações em vídeo e/ou áudio e leitura dos trabalhos escritos pelos participantes. Donde destacam-se algumas representações que se apresentaram de forma recorrente, e propõe-se uma reflexão sobre a constituição destas, seus espaços de produção e sua reprodução nos espaços escolares.Descritores – Identidade docente; formação de professores; ciências naturais. ABSTRACT – This paper deals with a study on the construction of teaching identity carried out with a group of chemistry and science teachers from elementary and high schools in Porto Alegre/RS, who participated in a continuing formation program organized by the Chemistry Education Area – UFRGS. The representations of natural science and chemistry that these teachers have built and also their integration with the representation of a teacher were used as a starting point. These representations areanalysed from texts produced by this group in discussions, interviews, textual produc-tion and other situations experienced during the program. These records were made through written notes, tape and video recording and the reading of assignments made by the participants of the program. Some recurrent representations are highlighted and a reflection on the construction of such representations, their space of production and reproduction in schools is proposed.
Descriptors – Teaching identity; teacher training; natural science.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.