The young Catopê and its educational processes in the face of our Lady of the Rosary, in Montes Claros
DOI:
https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33808Keywords:
Education, youth, religious traditionAbstract
This study analyzes the formative dynamics of young people, who practice Congado (religious manifestation typical of blacks), observing their educational processes and constitution in the second suit of the Catopês de Nossa Senhora in Montes Claros in the north of Minas Gerais. They stand out for being the one with the largest number of young people who express in their practices a mixture of Luso, African and Catholic religious rites. This work is based on the relationship between education and culture, based on the assumption that the constructions of the educational processes experienced by young people from Catopês in this event contribute to the continuity of their subjective formation. It is an exploratory qualitative research with an ethnographic approach, through participant observation, interviews and the realization of a focus group. The results allow reflection on the current meaning of a lasting tradition for a
specific group of subjects, a relationship between culture and education.
Downloads
References
Alves, V. F. N. (2008). Os festejos do Reinado de Nossa Senhora do Rosário em Belo Horizonte/MG: práticas simbólicas e educativas (tese de doutorado). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Brandão, C. R. (2002). A educação como cultura (2ª ed.). São Paulo: Brasiliense.
Brasil. (2013). Lei nº 12.852 de 05 de agosto de 2013. Estatuto da Juventude. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm
Bastide, R. (1971) As religiões africanas no Brasil: Contribuições a uma Sociologia das Interpretações das civilizações. São Paulo: Livraria Pioneira Editora/EDUSP.
Carrano, P. C. R. (2001) Jovens na cidade. Rio de Janeiro: Relumbe Dumará.
Cascudo, L. C. (2002) Dicionário do folclore brasileiro (6ª ed.). Itatiaia: Editora da Universidade de São Paulo.
Colares, M. L. C. (2006). A Tradição Mundo Contemporâneo: análise dos caboclinhos montesclarense — terno do congado das Festas de Agosto (dissertação de mestrado). Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros.
Costa, J. B. A. (2006). Cultura, natureza e populações tradicionais: o Norte de Minas como síntese da nação brasileira. Revista Verde Grande, 4(1), 81-108. https://doi.org/10.46551/rc24482692
Cortês, G. P. (2000). Dança, Brasil! Festas e danças populares. Belo Horizonte: Leitura.
Dayrell, J; Carrano, P. C. (2003). Jovens no Brasil: Difíceis travessias de fim de século e promessas de outro mundo. Rio de Janeiro: Editora UFF
Foucault, M. (2004) Ditos e escritos V. Ética, sexualidade, política (E. Monteiro & L. D. Barbosa, Trad.). Rio de Janeiro: Forense Universitário.
Hobsbawn, E.; Ranger, T. (2002). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
IBGE. (2017). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Estudos & Pesquisa, Rio de Janeiro. Recuperado de: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101459.pdf
Lucas, G. (2002). Os sons do Rosário: O congado Mineiro dos Arturos e Jatobá. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Malveira, R. R. (2011). Os Catopês de São Benedito em Montes Claros: rastros de uma ancestralidade mineira negra e festiva (dissertação de mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Martins, S. (1988) Congado: Família de sete irmãos. Belo Horizonte: SESC.
Mello e Souza, M. (2020). Reis negros no Brasil escravista: história da Festa de Coroação de Rei Congo. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Moreira, A. S. (2008). O deslocamento do religioso na sociedade contemporânea. Estudos de religião, 22(34), 70-83. https://doi.org/10.15603/2176-1078/er.v22n34p70-83
Nogueira, S. (2020). Intolerância religiosa (coleção Feminismos Plurais. Coordenação de Djamila Ribeiro). São Paulo: Pólen.
Novaes, R. (2004). Os jovens “sem religião”: ventos secularizantes, “espíritos de época” e novos sincretismos.
Notas preliminares. Estudos Avançados, 18(52), 321-330. https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000300020
Paula, H. A. (2007). Montes Claros sua História sua gente seus costumes – parte III. Montes Claros: Editora Unimontes.
Paula Carvalho, J. C. (1990). Antropologia das organizações e educação: um ensaio holonômico. Rio de Janeiro: Imago.
Quintão, A. A. (2002). Irmandades Negra: outro espaço de luta e resistência (São Paulo: 1870-1890). São Paulo: Annablume/FAPESP.
Ribeiro, R. P.; Belin, L. L. (2016). Guerreiras da quebrada: o empoderamento da mulher da periferia no programa esquenta. Cultura e Mídia, 11(2), 36-52. Recuperado de: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/89
Santos, E. P. (1997). Religiosidade, identidade negra e educação: o processo de construção de subjetividades de adolescentes dos Arturos (dissertação de mestrado). FAE/Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Silva, J. B. (2002). O congado na comunidade dos Arturos: catolicismo ou culto africano? (Monografia de graduação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Simões, C. A. (2010). Políticas públicas do ensino médio: realidade e desafios. In: Ferreira, C. A. (Org.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio (p. 135-142). Rio de Janeiro: EPSJV/UFRJ.
Sodré, M. (2005). A verdade seduzida: por um conceito de cultura no Brasil. São Paulo: DP&A.
Teixeira, F. (2005). Faces do catolicismo brasileiro contemporâneo. Revista USP, 67, 14-23. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i67p14-23
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.