The legacy of popular education in the formation of individuality for it in the classes of the Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33111Keywords:
Popular Education, individuality for you, Youth and Adult EducationAbstract
This article outlines a theoretical discussion on the formation of individuality for oneself in Youth and Adult Education from contributions emanating from Popular Education. Understanding individuality itself as the spontaneous synthesis of social relationships and individuality for itself as the conscious synthesis of such relationships, we present individuality for itself as a relevant possibility for the formation of the individual in Youth and Adult Education, based on the appropriation of human productions. Therefore, a historical review is used, in order to better understand the meanings of popular education initiatives and their contributions to the formation of individuality for themselves in Youth and Adult Education students. Based on the constructions of this text, it is expected that the paths already taken by Youth and Adult Education, from Popular Education initiatives to the current moment of institutionalization of the modality, contribute to the promotion of an Youth and Adult Education that enables social subjects to develop a conscious and non alienated educational relationship with themselves and with the surrounding world, which gives rise to the transition from individuality in itself to individuality in itself.
Downloads
References
Arroyo, M. (2001). A educação de jovens e adultos em tempo de exclusão. Revista Alfabetização e Cidadania (11), 9-20. Recuperado de: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/178642/mod_resource/content/1/11.%20A%20EJA%20em%20tempos%20de%20exclus%C3%A3o.pdf
Brandão, C. R. (2002). A educação popular na escola cidadã. Petrópolis, RJ: Vozes.
Di Pierro, M. C. (2000). As políticas públicas de educação básica de jovens e adultos no Brasil do período 1985/1999 (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Duarte, N. (1999). A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo (2ª ed.). Campinas: Autores Associados.
Duarte, N. (2012). Crítica ao fetichismo da individualidade (2ª ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Duarte, N. (2013). A Pedagogia Histórico-crítica e a formação da individualidade para si. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 5(2), 59-72. http://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9699
Duarte, N. (2013). A individualidade para si. Campinas, SP: Autores associados.
Fávero, O. (2003). Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos no Brasil de 1947 a 1966. Revista Cultural/SINPRO-Rio, 4(5), 04-19.
Freire, P. (1977). Educação como prática de liberdade. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2006). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa (34ª ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Gramsci, A. (1995). Concepção dialética da história (10ª ed.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Haddad, S; Di Pierro, M.C. (2000). Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, (14), 108-130. https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200007
Heller, A. (1991). Sociología de la vida cotidiana. Barcelona: Ediciones Península.
Heller, A. (2004). O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e terra.
Lukács, G. (1966). Estética: la peculiaridad de lo estético: cuestiones preliminares e de principio (2ª ed.). Barcelona: Grijalbo.
Paiva, V. P. (1983). Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola.
Saviani, D. (1982). Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Autores Associados.
Saviani, D. (2008). Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados.
Saviani, D. (2011). Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações (11ª ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D; Duarte, N. (2012). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.