Methodologies active in the course of law
Possibilities of application of Arch of Maguerez
DOI:
https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.32188Keywords:
law, teaching, active methodologies, Arch of MaguerezAbstract
The article aims to analyze the possible contributions of the methodology of problematization, with the use of the Arch of Maguerez, in Law classes. For this, the characteristics of traditional legal education, based on expository methodologies, rooted in rigid pedagogical roots, are identified. We highlight the use of active methodologies, specifically the Arch of Maguerez, as a skillful tool for problem-solving, study and search for alternatives in the legal teaching process. The deductive method is used, using the bibliographical and documentary technique, through the study of the doctrine in scientific articles, as well as analyzing the legislation related to legal education, also counting on a quantitative research, by descriptors, in the Portal of Periodicals of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It is concluded that the active methodologies are adequate to the objectives of the science of Law, and can effectively contribute to the formation, which is why their possibilities of adoption deserve to be brought to reflection and discussion. The arch presents characteristics that are adaptable to the discussion of real legal problems, promoting the participation of the student, in an adequate and qualified role to the challenges of education in the teaching of Law.
Downloads
References
Adeodato, J. M. (1995). Qualificação profissional. In Anais da Conferência Nacional da OAB (p. 621-634). São Paulo: JBA Comunicações.
Althaus, M. (2017). Quadro Metodologias Ativas. Recuperado de: http://www.maiza.com.br/adm/docencia/72.pdf
Anastasiou, L. G. C. (1998). Metodologia do Ensino Superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: IBPEX.
Araújo, S. M.; Oliveira, A. C. (2015). Métodos Ativos de Aprendizagem: uma breve introdução. http://doi.org/10.13140/RG.2.1.5004.6561
Ausubel, D. P.; Novak, J. D.; Hanesian, H. (1980). Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana.
Barreto, A. L.; Filgueiras, C. A. L. (2007). Origens da Universidade Brasileira. Química Nova, 30(7), 1780-1790. https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000700050
Bastos, C. C. (2006). Metodologias ativas. Educação & Medicina. Recuperado de: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html
Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40. https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25
Berbel, N. A. N. (2012). A metodologia da problematização com o arco de Maguerez: Uma reflexão teóricoepistemológica. Londrina: Eduel.
Bordenave, J. D.; Pereira, A. M. P. (2004). Estratégias de ensino-aprendizagem (25ª ed.). Rio de Janeiro: Vozes.
Brasil. (2004). RESOLUÇÃO CNE∕CES nº 9, de 29 de setembro de 2004. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf
Britto, M.; Duarte, R. F. (2016). Considerações sobre o ensino jurídico: entre o discurso e a tradição. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, 2(2), 64-84. http://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9636/2016.v2i2.1292
Darius, R. P.; Lopes, B. J. S. (2017). O uso da metodologia de problematização para o desenvolvimento de projeto integrador no curso de pedagogia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 983-1004. Recuperado de: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9809
Gomes, E. (2002). País tem história universitária tardia. Jornal da Unicamp, 27(191). Recuperado de: http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/setembro2002/unihoje_ju191pag7a.html
Libâneo, J. C. (1994). Didática (34ª ed.). São Paulo: Cortez.
Mezzaroba, O.; Monteiro, C. S. (2009). Manual de metodologia da pesquisa no Direito. São Paulo: Saraiva.
Ostermann, F.; Cavalcanti, C. J. H. (2011). Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf; UFRGS.
Prado, M. L.; Velho, M. B.; Espíndola, D. S.; Sobrinho, S. H.; Backes, M. S. (2012). Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, 16(1), 172-177. https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023
Rodrigues, H. W. (2005). Pensando o ensino do Direito no século XXI: diretrizes curriculares, projeto pedagógico e outras questões pertinentes. Florianópolis: Fundação Boiteux.
Sampieri, R. H.; Collado, C. F.; Lucio, P. B. (2006). Metodologia de pesquisa (3ª ed.). São Paulo: McGrawHill.
Silva, E. L.T.; Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação (4ª ed.). Florianópolis: UFSC.
Silva, E. M. T. (2000). Ensino de direito no Brasil: perspectivas históricas gerais. Psicologia Escolar e Educacional, 4(1), 307-312. http://doi.org/10.1590/S1413-85572000000100008
Soares, A. B.; Becher, P. R. S.; Barin, C. S. (2016). Metodologia da problematização através do arco de Maguerez: questões para educação profissional e tecnológica. Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, Universidade Santa Cruz do Sul. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/310109587_METODOLOGIA_DE_PROBLEMATIZACAO_ATRAVES_DO_ARCO_DE_MAGUEREZ_QUESTOES_PARA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_E_TECNOLOGICA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.