"It's close, but it's very, very far": talking with children about spatial sense
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.30133Keywords:
Childhood education. Mathematical education. Geometry. Spatial sense. Notions of near of something/far from something.Abstract
In this article, we show evidence of spatial orientation of 5-year-old children enrolled in a municipal early childhood education school. We consider what they say about the school/home/school path. Such study is part of a qualitative doctoral research in education on children's spatial sense in the field of geometry. This text was constituted from listening to children in fourteen realized interviews, from which we selected questions about space notions about near of something (close)/far from something (far away). In Clements (2004), Lorenzato (2006), Mendes and Delgado (2008) we find theoretical support to deal with spatial orientation. Corsaro (2011) and Sarmento (2007) have helped us to study childhood. We have verified that children possess knowledge about spatial orientation and relate spatial notions about near of something/far from something to their own reference points. We conclude that it is important to consider the uses and meanings that children attribute to spatial notions, but it is also worth considering the significant role of school in thinking and problematizing together with the children this spatial orientation in the school environment, neighborhood and city where they live and move.
Downloads
References
ARCE, A. Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas, SP: Alínea, 2007.
BARBOSA, I. G. Educação infantil, formação de conceitos e criatividade: discutindo uma versão sócio-histórico-dialética. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE CRIATIVIDADE: CRIATIVIDADE, PARA QUÊ?, 1., 1998, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 1998. p. 105-111.
BATTISTA, M. T. Spatial visualization and gender differences in high school geometry. Journal for Research in Mathematics Education, n. 21, p. 47-60, 1990.
https://doi.org/10.2307/749456
BISHOP, A. Mathematical enculturation. Londres: Kluwer, 1991.
https://doi.org/10.1007/978-94-009-2657-8_5.
https://doi.org/10.1007/978-94-009-2657-8_6.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1.
CARVALHO, A. F; MÜLLER, F. Ética na pesquisa com crianças: uma problematização necessária. In: MÜLLER, F. (org.). Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. p. 17-38.
CLEMENTS, D. H. Geometric and spatial thinking in early childhood education. In: CLEMENTS, D. H.; SARAMA, J.; DIBIASE, A. M. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2004. p. 267-298.
CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Tradução: Lia Gabriele Regius Reis. São Paulo: Artmed, 2011.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ITACARAMBI, R. R.; BERTON, I. C. B. Geometria, brincadeira e jogos: 1º ciclo do ensino fundamental. São Paulo: Livraria da Física, 2008.
KRAMER, S. Infância, cultura contemporânea e educação contra a barbárie. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DA OMEP - INFÂNCIA E EDUCAÇÃO INFANTIL: REFLEXÕES PARA O INÍCIO DO SÉCULO, 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Ravil, 2000. p. 34-53.
LYNCH, K. A imagem da cidade. Porto: Edições 70, 1982.
LORENZATO, S. Educação infantil e percepção matemática. São Paulo: Autores Associados, 2006.
LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.
MALHO, M. J. A criança e a cidade: independência de mobilidade e representações sobre o espaço urbano. Reflexão e Acção, Lisboa, n. 83, p. 52-57, 2010.
Disponível em: https://www.dge.mec.pt. Acesso em: 13 fev. 2018.
MENDES, M. de F.; DELGADO, C. C. Geometria: textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: Direção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular – DGIDC: Ministério da Educação, 2008.
OWENS, K. The role of visualization in young students´learning. In: ZALAVSKY, O. (ed.). Proceedings of 23th PME Conference. Haifa: Israel Institute of Technology, 1999. v. 1. p. 220-234.
ROMBERG, T. A. Perspectives on scholarship and research methods. In: GROUWS, D. A. (ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. National Council of Teachers of Mathematics. New York: Macmillan, 1992. p. 49-64.
SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. R.; SARMENTO, M. J. Infância (invisível.). São Paulo: Junqueira e Marin, 2007. p. 25-49.
SARMENTO, M. J. A criança cidadã: vias e encruzilhadas. Imprópria, Lisboa, n. 2, p. 45-49, 2012.
SARMENTO, M. J.; SOARES, N.; TOMÁS, C. Participação social e cidadania activa das crianças. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DO FÓRUM PAULO FREIRE, 4., Porto, Portugal, 2004.
Disponível em: www.paralapraca.org.br. Acesso em: 11 fev. 2018.
SILVA, C. M. S. da; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Considerações para os iniciantes em pesquisas em educação matemática e educação do campo. In: SILVA, C. M. S. da; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos; MARCILINO, O. T.; FOERSTE, E. Metodologia da pesquisa em educação do campo: povos, territórios, movimentos sociais, sustentabilidade. Vitória, ES: UFES, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2009. p. 53-64.
SMOLE, K. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Brincadeiras infantis nas aulas de matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
STEFFE, L. P.; THOMPSON, P. W. Teaching experiment methodology: underlying principles and essential elements. In: LESH, R.; KELLY, A. E. (ed.). Research design in mathematics and science education. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 2000. p. 267-307.
VALE, I.; BARBOSA, A.; PALHARES, P. A visualização e a resolução de problemas envolvendo padrões: um estudo no segundo ciclo. 2007.
Disponível em: www.ese.ipvc.pt/padroes/artigos/2007_05.pdf. Acesso em: 21 jan. 2018.
ZOGAIB, S. D.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Matemática na educação infantil: uma análise da produção acadêmica no sudeste brasileiro. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL SUDESTE DA ANPED, 12., Vitória, 2016. Anais [...]. Vitória, ES: Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2016. p. 3.261-3.278.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.