Do not see, hear or speak: zarus present in the teaching discourses on sexual diversity and homophobia
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.29906Keywords:
School. Sexual Diversity. Homophobia. LGBTQIAphobia.Abstract
We present partial results of an investigation about the sexual diversity and homophobia represented in the discourse of 38 educators, among directors, pedagogues and teachers, considered key informants of the school formation process. The study was carried out in 13 public high schools in the north of Paraná where we aimed to analyze how violence practices LGBTQIA people manifest themselves in the school from the discourse of these agents. We conclude that LGBTQIAphobia is reinforced in / by the school through the reiteration of exclusionary practices, when the subject is not seen, heard or spoken. Such conduct causes different social damages, by withdrawing from the act of living of these people the free exercise of the ways of being and feeling human.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam (coord.). Revelando tramas, descobrindo segredos: violência e convivência nas escolas. Brasília: Rede de Informação Tecnológica Latino-Americana – RITLA: Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF, 2009.
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia; SILVA, Lorena Bernadete da. Juventudes e sexualidade. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.
BAPTISTA, Luis Antônio. A atriz, o padre e a psicanalista – os amoladores de faca. In: BAPTISTA, Luis Antônio. A cidade dos sábios. São Paulo: Summus, 1999. p. 45-49.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 4. ed. rev. atual. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, maio/ago. 2011.
BORGES, Zulmira Newlands; PASSAMANI, Guilherme Rodrigues; OHLWEILER, Mariane Inês; BULSING, Muriel. Percepção de professoras de Ensino Médio e fundamental sobre a homofobia na escola em Santa Maria (Rio Grande do Sul Brasil). Educar em Revista, Curitiba, n. 39, p. 21-38. jan./abr. 2011.
BORRILO, Daniel. A homofobia. In: LIONÇO, Tatiana; DINIZ, Débora (org.). Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres: EdUnB, 2009. p. 15-46.
BORRILO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Tradução: Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BORTOLINI, Alexandre. Diversidade sexual e de gênero na escola uma perspectiva inter-relacional e intercultural. In: BORTOLINI, Alexandre (org.). Diversidade sexual e de gênero na escola: Educação, Cultura, Violência e Ética. Rio de Janeiro: Pró-reitora de Extensão/UFRJ, 2008. p. 26-51.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do ‘sexo’. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado. 3. ed. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 151-172.
CAETANO, Márcio Rodrigo Vale. Rompendo fronteiras e problematizando as diferenças sexuais. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; SILVA, Fabiana Ferreira da; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; QUADRADO, Raquel Pereira (org.). Educação e Sexualidade: identidades, famílias, diversidade sexual, prazeres, desejos, preconceitos, homofobia... Rio Grande: FURG, 2008. p. 158-171.
CATECISMO da Igreja Católica. Catecismo. 2013.
Disponível em: http://www.catequisar.com.br/dw/catecismo.pdf. Acesso em: 8 mar. 2013.
CÉSAR, Maria Rita de Assis. “Gênero, sexualidade e educação: notas para uma ‘Epistemologia’”. Educar, Curitiba, n. 35, p. 37-51, 2009.
DINIS, Nilson Fernandes. Homofobia e educação: quando a omissão também é signo de violência. Educar em Revista, Curitiba, n. 39, p. 39-50, jan./abr. 2011.
DOVIDIO, John F; GLICK, Peter; RUDMAN, Laurie A. Introduction: Reflecting on The Nature of Prejudice: Fifty Years after Allport. In: DOVIDIO, John F; GLICK, Peter; RUDMAN, Laurie A. On the Nature of Prejudice: Fifty Years after Allport. USA: Blackwell Publishing, 2005. p. 1-16.
FERRARI, Anderson. O quê se fala e o quê se cala sobre o homoerotismo masculino: discursos, práticas e posturas dos professores diante do fato e do assunto. In: REUNIÃO DA ANPED – GT SOCIOLOGIA DA EDUCAÇÃO, 23. 2000, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: Amped, 2000.
FERRARI, Anderson. Reflexões Sobre a Homofobia na Escola. In: CASAGRANDE, Lindamir S. LUZ; Nanci Stancki da; CARVALHO, Maria Gomes de (org.). Igualdade na diversidade: enfrentando o sexismo e a homofobia. Curitiba: UTFPR, 2011. p. 69-89.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2007.
FOUCAULT, Michel. Entrevista a James O’Higgins (1982). In: BARRETO, Jorge Lima. Um diálogo sobre os prazeres do sexo. Nietzsche, Freud e Marx. Theatrum Philosoficum. Tradução: Maria Cristina Guimarães Cupertino. São Paulo: Landy, 2000. p. 11-45.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos. Ética, sexualidade, política. In: MOTTA, Manoel Barros da (org.). Tradução: Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. 5 v. p. 56-76.
FUNDAÇÃO Perseu Abramo. Diversidade sexual e homofobia no Brasil intolerância e respeito às diferenças sexuais. São Paulo, 2009.
Disponível em: http://novo.fpabramo.org.br/sites/default/files/PESQUISA_COMPLETA_Apres-LGBT-Total-mai09.pdf. Acesso em: 4 jan. 2015.
FURLANI, Jimena. Encarar o desafio da educação sexual na escola. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Diversidade. Núcleo de Gênero e Diversidade. Sexualidade. Curitiba: SEED. 2009. p. 37-48.
GÓIS, João Bôsco Hora. SOLIVA, Thiago Barcelos. A violência contra gays em ambiente escolar. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, n. 123, p. 38-45, ago. 2011.
GRUPO Gay da Bahia. Relatório 2015: Assassinatos de LGBT no Brasil. 2016.
Disponível em: https://homofobiamata.wordpress.com/. Acesso em: 3 jun. 2017.
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós Modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e Diferença: a Perspectiva dos Estudos Culturais. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 103-133.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Ministério da Educação: SECADI/MEC. Brasília, 2009. p. 13-52.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A Pedagogia do Armário: heterossexismo e vigilância de gênero no cotidiano escolar. Revista Educação On-line PUC, Rio de Janeiro, n. 10, p. 64-83, 2012.
KI-MOON, Ban. Proteção de toda a família humana. Folha de S. Paulo. São Paulo, 4 de jan. de 2013. Seção Tendências e Debates, s/p.
Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/opiniao/1209729-tendenciasdebates-protecao-de-toda-afamilia-humana.shtml. Acesso em: 14 jan. 2013.
LIONÇO, Tatiana; DINIZ, Debora. Qual a diversidade sexual dos livros didáticos brasileiros? In: LIONÇO, Tatiana. DINIZ, Debora (org.). Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres: EdUnB, 2009. p. 9-13.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis/RJ: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19, n. 2, p. 17-23, maio/ago. 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Heteronormatividade e Homofobia. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Ministério da Educação: SECADI/MEC. Brasília, 2009. p. 85-95.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. O corpo educado. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 7-35.
MELLO, Luiz. FREITAS, Fátima. PEDROSA, Cláudio. BRITO, Walderes. Para além de um kit anti-homofobia: políticas públicas de educação para a população LGBT no Brasil. Bagoas, n. 7, p. 99-122, 2012.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA JÚNIOR, Isaias Batista de. O/a diretor/a não viu, a pedagoga não ouviu e a professora não quer falar: discursos docentes sobre diversidade sexual, homofobia e “Kit Gay”. 2013. 260 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.
PINHEIRO, Lívia. O que é homofobia. Edição de Daniel Rodrigues. Narração de Vanessa Meriqui. 2012.
Disponível em: http://www.unilasalle.org/revistas/index.php/Conhecimento_Diversidade/index. Acesso em: 24 dez. 2012.
REPROLATINA. Soluções Inovadoras em Saúde Sexual e Reprodutiva. Estudo qualitativo sobre a homofobia no ambiente escolar em 11 capitais brasileiras. São Paulo, 2011.
SILVA, Joseli Maria. A cidade dos corpos transgressores da heteronormatividade. Geo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 18, p. 1-17, 2008.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 190-207.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e Diferença: a Perspectiva dos Estudos Culturais. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 73-102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.