The act of being teacher in continuing construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29782

Keywords:

Continuing formation. Continuing education. Teacher profession.

Abstract

This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Dalpiaz Antunes, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Educação

Doutora e Mestre em Educação,Licenciada em Educação Física Especialista em Educação Infantil,  Docente no Departamento de Ensino, na Faculdade de Educação - Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Helenara Plaszewski, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Educação

Professora Doutora Helenara Plaszewski. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação – Lato Sensu da UFPel. Professora Adjunta no Departamento de Ensino, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Doutora e Mestre em Educação - UFPel, Especialista em Psicologia Escolar - PUCRS. Licenciada em Pedagogia - FAPA.  

References

ANTUNES, Denise Dalpiaz. Oficinas Pedagógicas Cooperativas: a motivação docente na formação continuada. Curitiba: Editora CRV, 2016.

ANTUNES, Denise Dalpiaz. Oficinas Pedagógicas de Trabalho Cooperativo: uma proposta de motivação docente, 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

ANTUNES, Denise Dalpiaz; GUILHERME, Alexandre Anselmo; SILVA, Lucas Rech. Concepções, desafios e avanços na Educação continuada de professores. In: ANTUNES, Denise Dalpiaz; PLASZEWSKI, Helenara. Educação continuada: um paradigma em diferentes ações, distintas experiências e significativos contextos. Porto Alegre: Evangraf, 2017.

ANTUNES, Denise Dalpiaz; PLASZEWSKI, Helenara; DECKER, Dionlei Alves; SILVA, Lucas Rech. Formação Continuada de Professores no Locus Escolar. In: ANTUNES, Denise Dalpiaz; PLASZEWSKI, Helenara. Educação continuada: um paradigma em diferentes ações, distintas experiências e significativos contextos. Porto Alegre: Evangraf, 2017.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Maria Alice Vergueiro e Afranio Catani (Org.). 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CLAXTON, Guy. O desafio de aprender ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CUBERES, Maria Teresa Gonzalez. El taller de los talleres. Buenos Aires: Estrada, 1989.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003. A. S. Os desafios da formação de professores no século XXI: competências e solidariedade, In: FERREIRA, A. T. B. (Org.). Formação continuada de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

JESUS, Saul Neves de. Psicologia da Educação. Coimbra: Quarteto Editora, 2004.

LOMÔNACO, José Fernando B. Apresentação à edição brasileira. In: LÓPEZ-BARAJAS ZAYAS, Emilio. O paradigma da educação continuada. Porto Alegre: Penso Editora, 2012.

MARQUESI, Álvaro. O bem-estar dos professores. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MASLOW, Abraham Harold. Introdução à psicologia do ser. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Eldorado, 1970.

MIZUKAMI, M.G.N. Ensino as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U., 2007. 119 p.

MOSQUERA, Juan José Mourino. Vida adulta: personalidade e desenvolvimento, 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 1987.

MOSQUERA, Juan José Mourino. Vida adulta: visão existencial e subsídios para teorização. Educação, Porto Alegre, n. 5, p. 94-112, 1982.

MOSQUERA, Juan José Mourino. As ilusões e os problemas da vida. Porto Alegre: Sulina, 1979.

NÓVOA, António. Novas disposições dos professores: a escola como lugar da formação, 2003. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/685/1/21205_ce.pdf>. Acesso em: 22 de nov. 2017.

NÓVOA, António. A formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto, 1999.

PORTAL, Leda Lísia Franciosi. O professor e o despertar de sua espiritualidade. In: ENRICONE, Délcia (Org.). Ser professor. EDIPUCRS: Porto Alegre, 2002. p. 109-124.

PORTAL, Leda Lísia Franciosi; FRANCISCONE, Fabiane. Contribuições da educação continuada na construção da inteireza do ser. Educação, Porto Alegre, 2007, n. 3 (63), p. 557-569, set./dez. 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

UNDURRAGA INFANTE, Consuelo. Como aprenden los adultos? Ediciones Universidad Católica de Chile, Santiago, 2004.

VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Lea. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2018-05-29

How to Cite

Antunes, D. D., & Plaszewski, H. (2018). The act of being teacher in continuing construction. Educação, 41(1), 30–40. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29782

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação

Most read articles by the same author(s)