Circulation of ideas and internationalization of Higher Education: inferences from Pierre Bourdieu's field theory

Authors

  • Mário Luiz Neves de Azevedo Universidade Estadual de Maringá
  • Afrânio Mendes Catani Universidade de São Paulo
  • Ana Paula Hey Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28980

Keywords:

Higher Education. Social field. Academic Field. Internationalization. International Circulation of Ideas.

Abstract

Based on the field theory of the French sociologist Pierre Bourdieu, this article aims to analyse the process of internationalization of higher education and the international circulation of ideas. The article, beyond Pierre Bourdieu's other theoretical contributions, especially emphasizes the approach of "social field theory" to understanding, especially, the "academic field" and/or the "field of higher education”.

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Author Biographies

Mário Luiz Neves de Azevedo, Universidade Estadual de Maringá

Professor no Departamento de Fundamentos da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação na UEM

Afrânio Mendes Catani, Universidade de São Paulo

Professor Titular na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), Curso de Graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação desta Faculdade; professor no Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PROLAM) - USP. Pesquisador do CNPq. E-mail: amcatani@usp.br

Ana Paula Hey, Universidade de São Paulo

Professora no Departamento de Sociologia, curso de Ciências Sociais, e no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo

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Published

2017-12-31

How to Cite

Azevedo, M. L. N. de, Catani, A. M., & Hey, A. P. (2017). Circulation of ideas and internationalization of Higher Education: inferences from Pierre Bourdieu’s field theory. Educação, 40(3), 296–304. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28980

Issue

Section

Dossiê: Internacionalização da educação superior