Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training

Authors

  • Adriana Regina de Jesus Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Claudia Chueire de Oliveira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.26767

Keywords:

Licenciatura course. Teaching. Professional identity.

Abstract

The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity.

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Author Biographies

Adriana Regina de Jesus, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia e Especialização em Sociologia da Educação pela Universidade Estadual de Londrina (1998), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2003). Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora da Universidade Estadual de Londrina, atuando principalmente nos seguintes temas: Didática, Currículo, Formação de Professores, Ensino e Aprendizagem e Avaliação da Aprendizagem. Atualmente está na Direção Geral do Colégio Aplicação - orgão Suplementar da Universidade Estadual de Londrina. Atua como docente em cursos de Pós Graduação na área de educação e ministra cursos referentes à formação de professores. Participou como pesquisadora master no Projeto Aprova Brasil - O Direito de Aprender: Boas práticas em escolas públicas avaliadas pela Prova Brasil em parceria com o MEC, INEP e UNICEF. Membro do Conselho Municipal de Educação da cidade de Londrina/PR - Gestao 2012/2015, como representante das Instituiçoes de Ensino Superior (Segmento dos Prestadores de Serviço em Educaçao).

Claudia Chueire de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação e Docentes dos cursos de graduação e strictu sensu da Universidade Estadual de Londrina.

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Published

2017-12-31

How to Cite

Jesus, A. R. de, & Oliveira, C. C. de. (2017). Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training. Educação, 40(3), 413–421. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.26767