Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.26159Keywords:
Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.Abstract
This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
CAMILLO, E. J. Ócio e trabalho docente: um estudo em Sobradinho-RS e municípios circunvizinhos. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2013.
CATELLI, R. E. Aprender a ver: a irradiação da educação e da cultura, entre os anos de 1920 e 1940. In: Encontro Nacional de Estudos Multidisciplinares em Cultura – Enecult , I., 2005, Salvador. Disponível
em: . Acesso em: 12 jan. 2015.
CORDEIRO, P. A definição do sujeito no cinema – os dias estranhos do cinema ou a inconstância do eu e do outro nas personagens e no encontro entre o mundo real e a ficção. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt>. Acesso em: 15 maio 2015.
COSTA, A. Compreender o cinema. Rio de Janeiro: Globo, 1987.
DUARTE, R. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FISCHER, R. M. B.; MARCELLO, F. de A. Cinema e Educação: nos descaminhos de uma política da imagem, o encontro com a formação estética. Disponível em: <http://32reuniao.anped.org. br/arquivos/minicursos/32%20ra%20-%20minicurso%20-%20 gt24.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
LINS, H. A. de M. Cultura visual e pedagogia da imagem: recuos e avanços nas práticas escolares. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 30, n. 1, p. 245-260, mar. 2014.
LOPES, J. S. M. Cinema e educação: o diálogo de duas artes. Revista SCIAS Arte/Educação, v. 1. n. 1, 2013, p. 2-14. 2013.
MORAES, M. C. M. de; DUAYER, M. História, estórias: morte do “real” ou derrota do pensamento? Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 29, p. 63-74, jan.-jun. 1998.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. 5. ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.
PINTO, Vinicius Soares. Zelig: o olhar de Woody Allen sobre o espetáculo pós-moderno. Temática, ano XII, n. 6, p. 62-76, jun. 2016. Namid/UFPB. Disponível em: <http://periodicos.ufpb. br/index.php/tematica/article/viewFile/29172/15584>. Acesso em: 23 mar. 2017.
ROURE, G. Q. de. Tartarugas podem voar: cinema, educação e infância. Disponível em: <http://34reuniao.anped. org.br/images/trabalhos/GT24/GT24-1074%20int.pdf>. Acesso em: 21 jul. 2016.
SACRAMENTO, A. J. C. O cinema na prática pedagógica: Projeto Cine Modelo, realizado no Colégio Modelo Luiz Eduardo Magalhães. uazeiro: Universidade do Estado da Bahia, 2009.
SOUSA, B. J. de. O cinema na escola: aspectos pedagógicos do texto cinematográfico. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Goiás. Disponível em: <http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/PGOI_25719213e2a54ea0fb50eeac163dbf84>. Acesso em: 20 maio 2015.
SOUZA, André Barcellos Carlos de. Cinema infantil, arte e indústria cultural. Disponível em: <http://www.36reuniao. anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt24_trabalhos_pdfs/gt24_2702_texto.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
VIELLA, M. dos A. L. Fetichismo da infância e do trabalho nos mapas do trabalho infantil. 268 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
XAVIER, I. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Entrevista com Ismail Xavier. Educação & Realidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Porto Alegre. v. 33, n. 1, p. 13-20, jan.-jun. 2008. Disponível em: <http://www.infoescola.com/cinema/historia-do-cinema/>. Acesso em: 25 out. 2015.
Filmografia
A VIDA é bela . Direção: Roberto Benigni. Produção: Vittorio Cecchi Gori. Local: Itália. Produtora: Estúdio Melampo Cinematográfica, 1997. 1h57min. Música: Nicola Piovani. Direção de fotografia: Torino Delli Colli. Gênero: Comédia Dramática.
ANOS de escravid ão. Direção: Steve McQueen. Produção: Steve McQueen, Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Bill Pohlad, Arnon Milchan e Anthony Katagas. Roteiro: John Ridley. Música: Hans Zimmer. Estados Unidos. Distribuição: Fox Searchlight Pictures, Entertainment One, Buena Vista International, 2014. 2h13min. Gênero: Biografia, Drama, Histórico.
JOGADA de gênio. Autor: John Seabrook. Direção: Marc Abraham. Produtor: Gary Barber. Roteiro: Philip Railsback. 2009, Estados Unidos. Universal Pictures, 2009. 120min. Gênero: Drama.
MARY e Max : uma amizade diferente. Direção e roteiro: Adam Elliot. Produção: Matk Gooder, Paul Hardart, Tom Hardart, Bryce Menzies, Jonathan Page. Música: Dale Cornelius, 2009, Austrália, Gaumont, 2009. 92min. Gênero: Animação.
MUITO além do peso. Direção: stela Renner. Produtor: Marcos Nisti, Juliana Borges. Fotografia: Renata Ursaia. Montagem:Jordana Berg. Música: Jukebox. 2012, Brasil. Produção: Maria Farinha Filmes. 2012. 84min. Gênero: Documentário.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.