School community of Mato Grosso do Sul: reflecting the faculty of work gender male
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.24393Keywords:
Gender. Teaching. Child education. Elementary School.Abstract
This study aims to identify the social representations of male teachers, school managers and family of early childhood education students and early years of elementary school in the city of Corumbá (MS), in relation to the work of male teachers with children. The methodology consists of the recording of semi-structured interviews, which were later transcribed, systematized and analyzed. The study included a total of ten people, five of early childhood education and five of the early years of elementary school. The results indicate that in both investigated levels of education no major problems related to the work of the men teachers in Corumbá. However, the fear of what the family will think and social representations that the woman is the best person to care for and educate children in school exert influence so that there is an ever-decreasing number of male teachers working in the first two stages of basic education.
Downloads
References
ARCE. A. Documentação oficial e o mito da educadora nata na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 167-184, jul. 2001.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan./jul. 2005.
COELHO, S. M. P. F.; CARLOTO, C. M. Violência doméstica, homens e masculinidades. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 395-409, jul./dez. 2007.
CONGRO, C. R. Análise do perfil e da satisfação dos turistas da cidade de Corumbá (MS) visando à adequação dos empreendimentos turísticos da região. Dissertação (Mestrado em Turismo e Hotelaria) – Universidade do Vale do Itajaí, Balneário Camboriú, 2005.
CONNELL, R. W. Masculinities. Berkeley: University of California Press, 1995.
FARIA, Adriana Horta de; GONÇALVES, Josiane Peres. Famílias, reações de gênero e representações sociais. Psicopedagogia [On-line], 2015. Disponível em: <http://www.psicopedagogia.com.br/new1_artigo.asp?entrID=1850#.V1V5pDUrLIX>. Acesso em: 20 maio 2016.
FONSECA, T. S. M. Quem é o professor homem dos anos iniciais? Discursos, representações e relações de gênero. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, 2011.
GONÇALVES, J. P.; CAPRISCO, Z. R. N.; FERREIRA, V. C. M. Professores homens na educação infantil: aceitação e receio dos familiares que vivenciam essa experiência. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 20, n. 2, p. 136-154, 2015.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. Mato Grosso do Sul – Corumbá. Disponível em: <http://cod.ibge.gov.br/fdm>. Acesso em: 27 jan. 2016.
JARDIM, S. R. M. Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no Estado de São Paulo. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos – UFScar, São Carlos, 2003.
KOEHLER, S. M. F. Violência psicológica: um estudo do fenômeno na relação professor-aluno. Anais do Congresso La Nueva Alfabetización: un reto para la educación del siglo XXI. Madrid, 2003.
KULESZA, W. A. A sedução da professora. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador Tecnologia e Civilização. Ponta Grossa, Paraná, Brasil, 2005.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista, 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
MOSCOVICI, S. A social psychological analysis. London: Academic Press, 1973.
OLIVEIRA, F. O; WERBA, G. C. Representações sociais. In: OLIVEIRA, F. (org.). Psicologia social contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003. p. 104-117.
PINCINATO, D. A. V. História do magistério: experiências masculinas na carreira administrativa no Estado de São Paulo (1950-1980). In: Reuni ão da Associaç ão Nacional de Pós-Graduaç ão e Pesquisa em Educaç ão, 27., 2004, Caxambu. Anais eletrônicos. Rio de Janeiro: Anped, 2004.
RABELO, Amanda Oliveira O. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 907-925, out./dez. 2013.
RAMOS, J. Um estudo sobre os professores homens da educação infantil e as relações de gênero na rede municipal de Belo Horizonte-MG. 139 f., 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC/MG. Disponível em: . Acesso em: 15 abr. 2016.
ROCHA, C. M. Homens podem ensinar crianças pequenas? A experiência masculina de ensino nas etapas iniciais da educação básica. Anais do VI Congresso Paulista de Educação Infantil – Copedi, São Paulo, Faculdade de Educação, USP, 2012.
SANTOS, W. T. M. Modelos de masculinidade na percepção de jovens homens de baixa renda. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 27, p. 130-157, jul./dez. 2007.
SÁ, C. P. Representações sociais: o conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, M. J. (Org.). O conhecimento no cotidiano. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 19-45.
SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 20, p. 71-99, jul./dez. 1998.
TRINDADE, Z, N. Masculinidades, prática educativa e risco social. Simpósio Nacional de Psicologia Social e do Desenvolvimento. Anais do X Encontro Nacional Procad- Psicologia/Capes: Violência e Desenvolvimento Humano, 2005. p. 123-127.
VIANNA, C.; FINCO, D. Meninos e meninas na educação infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, n. 33, p. 265-283, jul./dez. 2009.
ZANTEN, A. V. Pesquisa qualitativa em educação: pertinência, validez e generalização. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 25-45, jan./jun. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.