Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions

Authors

  • Lina Maria Gonçalves Professora da Universidade Federal do Tocantins
  • Gerlane Romão Fonseca Perrier Colégio Agrícola Dom Agostinho Ikas
  • Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.23926

Keywords:

Teaching practice. Educational technology. Reflection. Teacher training.

Abstract

The sessions of practice reports presentations are included on Web Curriculum Seminars program, sponsored by the Program of Graduate Studies in Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). It was applied a questionnaire of opinion about the contributions of the submitted reports in the sessions of accounts held at the fourth edition of this seminar, in September 2015, to understand the contributions of presentations of these practices from the participants perspective. The answers to subjective questions were proceeded through the Collective Subject Discourse (CSD), produced with the support of Qualiquantisoft software. The key ideas were categorized to generate the CSD, presented and analyzed in this article. The answers to the objective question were treated using NVivo10 software. The analysis allowed infer that the reports helped to broaden their thinking and improve practices with the use of Digital Technologies of Information and Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lina Maria Gonçalves, Professora da Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP. Mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUCSP. Professora da Universidade Federal do Tocantins, câmpus de Gurupi - UFT Gpi

Gerlane Romão Fonseca Perrier, Colégio Agrícola Dom Agostinho Ikas

Professora do Colégio Agrícola Dom Agostinho Ikas – CODAI/UFRPE. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP. Bolsista CNPQ.

Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação: Currículo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Web currículo: a convergência digital é o futuro. Entrevista [17 abril 2014]. Associação Brasileira de Editores de Livros Escolares. Entrevista concedida a Ivani Cardoso. Disponível em: <http://www.abrelivros.org.br/home/index.php/noticia%20s/5597-

web-curriculo-a-convergencia-digital-e-o-futuro>. Acesso em: 03 mar. 2016.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. Anais do XV Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologia na escola: criação de redes de conhecimentos, 2008. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br/midiaseducacao/material/

introdutorio/popups/m1_e2_pop_TecnologiaNaEscola.html>. Acesso em: 13 mar. 2016.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALVES, Robson Medeiros; LEMOS, Silvana Donadio Vilela (Org.). Web currículo: aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. Rio de Janeiro/RJ: Letra Capital, 2014.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; DIAS, Paulo; SILVA, Bento Duarte da (Org.). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, 2013.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. úcleo de base 2: Integração entre Currículo e Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação: material didático. Curso de Especialização em Educação na Cultura Digital. Universidade Federal de Santa Catarina, 2015. Disponível em: <http://catalogo.educacaonaculturadigital.mec.gov.br/site>. Acesso em: 20 abr. 2015.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf>. Acesso em: 02 nov. 2015.

BENITES, Mikelli Cristina Pacito; CAPELASSO, Rosângela Regina Marcicano; DIAS, Carmen Lúcia. O ser e estar da ação docente: uma reflexão necessária. In: Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 8, n. 2, p. 69-77, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://revistas.unoeste.br/revistas/ojs/index.php/ch/article/viewFile/427/640>. Acesso em: 17 out. 2015. doi:10.5747/ch.2011.v08.n2.h112

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Será o professor de história um educador? Revista História: debates e tendências. Passo Fundo, RS, v. 4, n. 1, p. 142-147, 2003.

CLANDININ, D. Jean. Personal practical knowledge: a study of teachers' classroom images. In: Curriculum Inquiry, v. 15, n. 4, p. 361-385, 1985.

CARABETTA JÚNIOR, Valter. Rever, pensar e (re)significar: a importância da reflexão sobre a prática na profissão docente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 4, p. 580-586, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v34n4/v34n4a14.pdf>. Acesso em: 17 out. 2015.

CARDIA, Maria Tereza Antonia. Narrar a experiência. Tirando de letra. In: Na Ponta do Lápis, ano VIII, n. 20, p. 24-27, 2012. Disponível em: <https://www.escrevendoofuturo.org.br/ EscrevendoFuturo/arquivos/2186/narrar_a_experiencia.pdf>. Acesso em: 17 out. 2015.

DEMO, Pedro. Rupturas urgentes na educação. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 69, p. 861-872, out./ dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/ v18n69/v18n69a11.pdf>. Acesso em: 9 nov. 2014.

DEWEY, John. Como pensamos. Como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional, 1933.

DIAS, Paulo. Aprendizagem colaborativa e comunidades de inovação. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; DIAS, Paulo; SILVA, Bento Duarte da (Org.). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, 2013. p. 13-20.

ELBAZ, Freema. The teacher's “practical knowledge”: report of a case study. Curriculum Inquiry, v. 11, n. 1, p. 43-71, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 2005.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Artmed/UFMG, 1999.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. Curso teórico prático de introdução ao discurso do sujeito coletivo e ao software QualiQuantiSoft. São Paulo: Instituto de Pesquisa do Discurso do Sujeito Coletivo (IpDsc), 2012. Disponível em: <https://scholar.google.com/scholar_lookup?t

itle=+Curso+te%C3%B3rico+pr%C3%A1tico+de+introdu%

C3%A7%C3%A3o+ao+discurso+do+sujeito+coletivo+e+ao+

Software+Qualiquantisoft&author=LEFEVRE+F&author=LE

FEVRE+A.+M.+C&publication_year=2011>. Acesso em: 10

set. 2015.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. A utilização da metodologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização Capacitação e Desenvolvimento de Recursos Humanos em Saúde - CADRHU.

In: Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 68-75, jul.-

dez. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sausoc/ v12n2/07.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2016.

LIMA, Marcos Henrique Meireles. O professor, o pesquisador e o professor-pesquisador. 2007. Disponível em: <http://www.amigosdolivro.com.br/lermais_materias.php?cd_materias=3754>. Acesso em: 17 mar. 2016.

NÓVOA, Antonio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa/Portugal: Educa, 2009. Disponível em:

etepb.com.br/arq_news/2012texto_professores_imagens_do_

futuro_presente.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2015.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente, 1991. Disponível em: <http://core.ac.uk/download/pdf/12424596.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2014.

PACHECO, José Augusto. O pensamento e a ação do professor. Porto: Porto Editora, 1995.

PACHECO, José Augusto; FLORES, Maria Assunção. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora, 1999.

PALAZÓN MAYORAL, María Rosa. A filosofia da práxis segundo Adolfo Sánchez Vázquez. In: BORON, Atilio A.; AMADEO, Javier; GONZALEZ, Sabrina. A teoria marxista hoje. Problemas e perspectivas, 2007. ISBN 978987118367-8. Disponível em: <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/marxispt/cap.13.doc>. Acesso em: 10 jan. 2016.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

PUC-SP. IV Seminário Web Currículo e XII Encontro de Pesquisadores em Currículo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015. Disponível em: <http://www.pucsp.br/ webcurriculo/trabalhos-aprovados.html>. Acesso em: 18 out. 2015.

SCHÖN, Donald Alan. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa/Portugal: Dom Quixote, 1992.

SCHÖN, Donald Alan. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2002.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Trad. de Luiz Fernando Cardoso. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

WIEN, Carol Anne; GUYEVSKY, Victoria; BERDOUSSIS, Noula. Learning to document in Reggio-inspired education. Early Childhood and Practice, v. 13, n. 2, 2011. Disponível em: <http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/wien.html>. Acesso em: 01 mar. 2016.

WOODS, Peter. Investigar a arte de ensinar. Porto: Porto Editora, 1999.

ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994.

ZELMANOVITS, Cris. Relatar a prática: como e por quê? Olimpíada de Língua Portuguesa: escrevendo o futuro, out. 2010. Disponível em: <https://www.escrevendoofuturo.org.br/EscrevendoFuturo/arquivos/2188/relatar_a_pratica.pdf>. Acesso em: 17 out. 2015.

Published

2017-08-30

How to Cite

Gonçalves, L. M., Perrier, G. R. F., & Almeida, M. E. B. de. (2017). Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions. Educação, 40(2), 263–274. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.23926

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics