The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas

Authors

  • Jelson Roberto de Oliveira PUCPR - Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.23856

Keywords:

Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jelson Roberto de Oliveira, PUCPR - Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professor do Programa de Pós-graduação em Filosofia da PUCPR; pesquisador visitante na Universidade de Exeter, UK; atual coordenador do GT Hans Jonas da ANPOF.

References

ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução de Vinzenzo Cocco e notas de Joaquim de Carvalho. São Paulo: Abril Cultural, 1984. (Os pensadores).

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Semtec, 1999.

FOUREZ, G. Compétences, contenus, capacites et autres cassetêtes.

Forum, p. 26-31, maio 1999. Disponível em:.

Acesso em: 19 abr. 2016.

GALILEI, Galileu. O ensaiador. Tradução de Helda Barraco. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Os pensadores). GONÇALVES, Jussemar Weiss. Paidéia e Politéia em Aristóteles. Biblos, v. 16, p. 167-175, 2007.

JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Tradução de Marijane Lisboa, Luiz Barros Montez. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUCRio, 2006.

JONAS, Hans. Técnica, medicina e ética. Sobre a prática do princípio responsabilidade. Tradução do Grupo de Trabalho Hans Jonas da Anpof. São Paulo: Paulus, 2013. (Ethos).

LOMBARD, Jean. Aristote: politique et education. Paris: L'Harmattan, 1994.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.

PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

RICARDO, Elio Carlos. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 605-628, ago. 2010.

YOUNG, Michael F. D. Por que o conhecimento é importante ara as escolas do século XXI? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 18-37, 2016.

Published

2017-05-31

How to Cite

Oliveira, J. R. de. (2017). The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas. Educação, 40(1), 53–62. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.23856

Issue

Section

Other Topics