You play doll, but you are boy: subjects, gender and sexualities in children’s play

Authors

  • Lívia de Rezende Cardoso Universidade Federal de Sergipe
  • Daniela Lima do Nascimento Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.23571

Keywords:

Gender. Sexuality. Early childhood education.

Abstract

We analyze how gender relations are established in play activities of a curriculum and its effects on subjectivity of
boys and girls. The research was conducted in Sergipe municipality of school for three months in a group composed
of children aged 5 years. The observed scenario, gender relations have their bases signed in heterosexuality. The
school staff and the students carry with female conceptions and well defined male. There is also intense surveillance
of the sexuality of children, seeking to encourage heterosexuality as the norm to be followed and at the same time,
contain it. However, the analyzed curriculum not always managed to regulate the subjects where other possibilities
could be built. The most significant was to show how the school curriculum exerts strong brands in the constitution
of its subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia de Rezende Cardoso, Universidade Federal de Sergipe

Professora do Departamento de Educação (DEDI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica (GEPEC) da referida instituição. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Inclusão Social - na Linha de Pesquisa Educação Escolar: Instituições, Sujeitos e Currículos - e Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Currículos e Culturas (GECC) na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.

Daniela Lima do Nascimento, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe. Professora da Rede Particular de Ensino de Sergipe.

References

ANDRADE, Sandra dos Santos. Mídia, corpo e educação: a ditadura do corpo perfeito. Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre:Mediação, 2004. p. 107-120.

ARAÚJO, Emanuel. A arte da sedução: sexualidade feminina na colônia. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2009. p. 45-77.

AZEVEDO, Tânia Maria C. Brinquedos e gênero na Educação Infantil – um estudo do tipo etnográfico no Estado do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Psicologia e Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

BASSANEZI, Carla. Mulheres dos Anos Dourados. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2009. p. 607-639.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 151-172.

CARDOSO, Lívia de Rezende. Relações de gênero, ciência e tecnologia no currículo de filmes de animação. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 463-484, jun. 2016. ISSN 0104-026X. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/44595>.

CARDOSO, Lívia de Rezende. Conflitos de uma bruta flor: governo e quereres de gênero e sexualidade no currículo do fazer experimental. 7º Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Brasília: MEC, 2011. p. 1-24.

CARDOSO, Lívia de Rezende; PARAÍSO, Marlucy A. Possibilidades de uma metodologia alquimista para pesquisar em educação e em currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 11 n. 1, abr. 2013.

CARDOSO, Lívia de Rezende; PARAÍSO, Marlucy A. Tecnologias de gênero e a produção de sujeitos no currículo de aulas experimentais de ciências. Currículo sem Fronteira, v. 15, n. 1, abr. 2015. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/cardoso-paraiso.pdf>.

CARVALHAR, Danielle Lameirinhas. Currículo da Educação Infantil: sexualidade e heteronormatividade na produção de identidades. In: PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Pesquisas sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010. p. 31-52.

CARVALHAR, Danielle Lameirinhas. Relações de gênero no currículo da educação infantil: a produção das identidades

de princesas, heróis e sapos. Belo Horizonte, Faculdade de Educação da UFMG, 2009.

CUNHA, Marlécio Maknamara da Silva. Currículo, gênero e nordestinidade: o que ensina o forró eletrônico? Tese (Doutorado em Educação) – Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

D’INCAO, Maria Ângela. Mulher e família burguesa. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2009. p. 223-240.

FELIPE, Jane; GUIZZO, Bianca S. Entre batons, esmaltes e fantasias. In: MEYER, Dagmar E. E.; SOARES, Rosângela de F. R. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 31-40.

FONSECA, Cláudia. Quando cada caso não é um caso: pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 10, p. 58-78, jan./abr. 1999.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. (In: BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, 2010).

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

______. Sexualidade: lições da escola. In: MEYER, Dagmar. E. E.; DALLA ZEN, Maria. I. H.; XAVIER, Maria. L. M. de F. (Org.). Saúde e sexualidade na Escola. Porto Alegre: Mediação, 1998. p. 85-96.

______. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade, 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 9-34.

______. Currículo, gênero e sexualidade: refletindo sobre o “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. Estudos Feministas,

n. 1-2, jul./dez. 2002.

______. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 1-34.

______. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria Queer. 1. reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

______. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2009. p. 443-481.

DE OLIVEIRA PINTO, Tatiane; LOPES, Maria de Fátima. Brincadeira no espaço da rua e a demarcação dos gêneros na infância. Rev. Latinoam. Cienc. Soc. Niñez, v. 7, n. 2, p. 861-885, jul. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2009000200012&lng=pt&nrm=iso>.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Apresentação. In: PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Pesquisas sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010. p. 11-14.

PIRES, S. M. F. Representações de gênero em ilustrações de livros didáticos. Revista Psicopedagogia [Online], v. 1, p. 54, 2004.

RIBEIRO, Cláudia Maria. Crianças, gênero e sexualidade: realidade e fantasia possibilitando problematizações. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 605-614, ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2011000200020&lng=pt&nrm=iso>.

SABAT, Ruth. Só as bem quietinhas vão casar. In: MEYER, Dagmar E. E.; SOARES, Rosângela de F. R. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 95-106.

SILVA, Rosimeri A. O ponto fora da curva. In: MEYER, Dagmar E. E.; SOARES, Rosângela de F. R. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 85-94.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

TAUFER, Isabel C. B. Representações de gênero no livro didático de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Especialização em Educação, Sexualidade e Relações de Gênero) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

XAVIER FILHA, Constantina. Era uma vez uma princesa e um príncipe...: representações de gênero nas narrativas de crianças.

Rev. Estud. Fem., v. 19, n. 2 p.591-603, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010

X2011000200019&lng=pt&nrm=iso>. ISSN 0104-026X.

http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200019

Published

2017-08-30

How to Cite

Cardoso, L. de R., & Nascimento, D. L. do. (2017). You play doll, but you are boy: subjects, gender and sexualities in children’s play. Educação, 40(2), 250–262. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.23571

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics