The equity of teacher training in distance education

Authors

  • Lucila Maria Costi Santarosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Debora Conforto Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22943

Keywords:

Teacher training. Distance education. People with disabilities. Web accessibility.

Abstract

This article discusses the challenges which people with diverse needs face in the contexts of distance education in order to adjust this method to the contemporary settings of the inclusive technological school. The Teacher Continuing Education Course in Accessible Communication and Information Technology is the corpus of the analysis of this article to debate and explain accessibility and usability in the course program organization and management. By putting theory and practice of inclusion together in the educational processes for Web systems, the strategies for acknowledgment of the human specificities allowed the development of an accessible digital platform. This platform increased the autonomous access and use of the services and resources available for the teachers with diverse needs. The development of an accessible digital platform, customization of teaching materials and curriculum flexibility show the results that consolidation of the essential and electives inclusive actions in the distance education context.

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Author Biographies

Lucila Maria Costi Santarosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bolsa-Produtividade em Pesquisa - CNPq - SENIOR Nível 1A Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981). Professora / orientadora / pesquisadora da UFRGS, nos cursos de Pós Graduação em Educação - PPGEDU- e no Pós Graduação em Informática na Educação- PGIE- . Coordenadora e criadora do Nucleo de Pesquisa em Informática na Educação Especial - NIEE da UFRGS. Pesquisadora Senior do CNPq-MCT . Vice-presidente da Redespecial Internacional . Presidente de Honra e Fundadora da ONG Redespecial Brasil. Representante do Brasil na Red Iberoamericana de Infomártica Educativa. Tem experiência na área de Informática na Educação , atuando principalmente nos seguintes temas: Informática na Educação Especial, Inclusão Digital, Acessibilidade, Desenvolvimento de Ambientes Digitais/Virtuais de aprendizagem Acessiveis, Plataformas Acessiveis , Formação de Professores em EAD. Coordena projetos de pesquisa e desenvolvimento com apoio do CNPq; Coordena formação de professores em EAD com apoio do MEC/FNDE/UAB emTecnologias Digitais Acessiveis.

Producao cientifica ver cur Lattes

Debora Conforto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação, na linha de Pesquisa de Informática na Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Especialista em Informática na Educação (1995) e em Modelagem de Software Educacional (1997) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Graduada em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1984). Atua como pesquisadora da RedEspecial Brasil e do NIIE/UFRGS. Áreas de pesquisa: Informática na Educação, Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Inclusão Digital e Acessibilidade à Web.

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Published

2017-08-30

How to Cite

Santarosa, L. M. C., & Conforto, D. (2017). The equity of teacher training in distance education. Educação, 40(2), 240–249. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22943

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics

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