Local practices in education and clinical psychology: commitments to today’s America
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.22918Keywords:
America. Psichoanalyses. Pedagogy. Psychological clinic.Abstract
The experience of twelve years of contact with the Guarani people, though the researches about the Guarani dance, “Childhood and Guarani Pedagogy” and the “Originary and mestiss thinking: decolonial pathes on the academic formation in pedagogy and psychology”, has provided us opportunities to think the current America, the clinic activities, on pedagogy on dialog with the modern science, considering the scientific project and pedagogy showed by our local practices. Though Rodolfo Kusch’s work we propose an intersection, since a point of view placed not only geographically.
Downloads
References
ARIAS, Patricio. Corazonar la dimensión política de la espiritualidad y la dimensión espiritual de la política. Revista de Ciências Humanas Sociales y Educación. Universidad Politécnica Salesiana del Equador. Quito,v. 10, p. 21-39, janeiro-junho de 2011.
BERGAMASCHI, Maria Aparecida; MENEZES, Ana Luisa Teixeira de. Educação ameríndia: a dança e a escola ameríndia. 2. ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2015. [1. ed.: 2009].
BERGÈS, Jean; BALBO, Gabriel. O jogo de posições mãe-criança. Ensaio sobre o transitivismo. Porto Alegre: CMC, 2002.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. São Paulo: Palas Athena, 1990.
JECUPÉ, Kaká Werá. Todas as vezes que dissemos adeus. São Paulo: Triom, 2002.
JUNG, Carl Gustave. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 5. ed. Tradução Maria Luiza Appy e Dora Mariana R. Ferreira da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
JUNG, Carl Gustave. A vida simbólica: escritos diversos. 18/1. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
JUNG, Carl. Gustave. Aion – estudo sobre o simbolismo do
si-mesmo. Tradução de Dom Mateus Ramalho Rocha. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
KUSCH, Rodolfo. América profunda. Córdoba: Editorial Fundación Ross, 2000.
KUSCH, Rodolfo. Obras completas. Rosário: Fundacion Ross, 2006.
LACAN, Jacques. Seminário 1. Os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.
LACAN, Jacques. Seminário 3. As psicoses. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
LITTLE, Paul E. Conhecimentos tradicionais para o século XXI: etnografias da intercientificidade. São Paulo: Annablume, 2010.
MENEZES, Ana Luisa Teixeira de; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Infância e educação Guarani: para não esquecer a palavra. Revista Tellus, Campo Grande, n. 26, p. 101-118, out. 2014.
MENEZES, Ana Luisa Teixeira; RICHTER, Sandra Regina Simonis; SILVEIRA, Viviane Fernandes et al. Nhandereko Kue Kyringue’í Reko Rã – nossa história para as crianças. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2015.
MIGNOLO, Walter D. Os esplendores e as misérias da “ciência”: colonialidade, geopolítica do conhecimento e pluriversalidade epistêmica. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2006.
POTY, Vherá; CHRISTIDIS, Danilo. Os Guarani Mbyá. Porto Alegre: Wences Design Criativo, 2015.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um ocidente não ocidentalista. A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2010.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil. Rio de Janeiro: Cia. das Letras, 1995.
ROSSI, Alejandro. Maestria em créación musical, nuevas tecnologias y artes tradicionales. Seminário Geocultura del gesto creador. Buenos Aires: UNTREF; 2014 (comunicação oral).
TASAT, José Alejandro. El hedor en el pensamoento de Rodolfo Kusch. In: TASAT, José Alejandro; PÉREZ, Juan Pablo (Orgs.). El hedor de América. Reflexiones interdisciplinarias a 50 años de la América profunda de Rodolfo Kusch. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: Ediciones del CCC, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.