Local practices in education and clinical psychology: commitments to today’s America

Authors

  • Ana Luisa Teixeira de Menezes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Viviane Fernades Silveira Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.22918

Keywords:

America. Psichoanalyses. Pedagogy. Psychological clinic.

Abstract

The experience of twelve years of contact with the Guarani people, though the researches about the Guarani dance, “Childhood and Guarani Pedagogy” and the “Originary and mestiss thinking: decolonial pathes on the academic formation in pedagogy and psychology”, has provided us opportunities to think the current America, the clinic activities, on pedagogy on dialog with the modern science, considering the scientific project and pedagogy showed by our local practices. Though Rodolfo Kusch’s work we propose an intersection, since a point of view placed not only geographically.

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Author Biographies

Ana Luisa Teixeira de Menezes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em educação - UFRGS

Professora do departamento de Psicologia e do Mestrado e doutorado do Programa em educação da UNISC.

Viviane Fernades Silveira, Universidade de Santa Cruz do Sul

Psicanalista, doutora em educação, pós-doutoranda pela UNISC e UNTREF, bolsista PNPD-CAPES. Trabalho ligado ao tema dos povos originários, pensamento descolonial, educação profissional e práticas profissionais na atual América.

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Published

2016-09-12

How to Cite

de Menezes, A. L. T., & Silveira, V. F. (2016). Local practices in education and clinical psychology: commitments to today’s America. Educação, 39(2), 271–280. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.22918

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