Learning activity: a tool to constitute authoring capacity in the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.22790Keywords:
Elementary School. Learning activity. Authoring capacity.Abstract
This article aims to understand, from the framework of Cultural-Historical Theory, how the learning activity, the main activity of children in early school age, can be a tool of the authoring process. The man, for his fundamental work activity, throughout history, is constituted as a being that transforms nature and produces culture; by means of the activity, the man produces and, in this production, also transforms his ability to handle objects of human culture. Hence, we say that the products of his own activity are characterized as acts of authorship. In the early years of elementary school, the learning activity, as a special kind of activity that organizes and facilitates the formation of new formations in the psyche of the subject, is constituted as fundamental means in the process of developing the authoring capacity.
Downloads
References
DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
ELKONIN, D. B. La unidad fundamental de la forma desarrollada de la actividad lúdica. La naturaleza social del juego de roles. In: ILIASOV, I. I.; LIAUDIS, V. Ya. Antología de la psicología pedagógica y de las edades. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1986. p. 74-78.
ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: SHUARE, M. La Psicología evolutiva y pedagógica en la URSS – Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987. p. 104-124.
FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Organização e seleção de textos: Manoel Barros Mott: tradução de Inês Autran Dourado. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 264-298. (Coleção Ditos e Escritos, III).
LEONTIEV, A. N. Actividad y conciencia. In: LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias Del Hombre, 1978.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOSTKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. Tradução de Maria Penha Villalobos. São Paulo: Ícone: Universidade de São Paulo, 2006. p. 59-83.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
MARINO FILHO, A. A atividade de estudo no ensino fundamental: necessidade e motivação. 2011. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciência, Unesp, Marília, 2011.
MILLER, S. Sem reflexão não há solução: o desenvolvimento do aluno como autor autônomo de textos escritos. In: MORTATTI, M. do R. Atuação de professores: propostas para ação reflexiva no ensino fundamental. Araraquara, SP: JM Editora, 2003. p. 9-22.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade de Campinas, 2000.
SILVA, O. S. F. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade? Rev. Bras. Educ. [online]. Rio de Janeiro, v. 13, n. 38, p. 357-368, maio/ago. 2008. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000200012. Acesso em: 12 out. 2013.
TFOUNI, L.V. Múltiplas faces da autoria. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.