Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22751Keywords:
Curriculum. Science Education. ExperienceAbstract
Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3 ed. Lisboa: Editorial Presença, 1980.
AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York, Grune and Stratton, 1963.
______. Educational psychology: a cognitive view. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1968.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
GAUTHIER, C. Esquizoanálise do currículo. Educação e Realidade, v. 27, n. 2, p. 143-156, 2002.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2007. Vol. 1.
______. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011.
DESCARTES, René. Discurso do método. Porto Alegre: LPM, 2009.
FERREIRA, A. B de H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Editora Positivo, 2004.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 1986.
______. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
______. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
______. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
______. A ordem do discurso. 17. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008c.
______. El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2011.
HERMANN, Nadja. Ética, estética e alteridade. Cultura e alteridade: confluências. Org. de Amarildo Trevisan, Elisete Tomazetti. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
KRASILCHIK, Myriam. Ensino de ciências e a formação do cidadão. Em Aberto, Brasília, v. 7, n. 40, p. 55-60, 1988.
KROEF, Ada Beatriz Gallicchio. Currículo como máquina desejante. Reunião Anual da Anped, v. 24, p. 135-136, 2001.
______. Interceptando currículos: produzindo novas subjetividades. Educação & Realidade, v. 26, n. l, p. 93-114, 2001.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 1, 2002.
______. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011.
PEREIRA, Marcos Villela; FERRARO, José Luís Schifino. Currículo e práticas de controle: o caso da gripe H1N1. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 134-146, 2011.
PEREIRA, Marcos Villela. Contribuições para entender a experiência estética. Revista Lusófona de Educação, n. 20, p. 109-121, 2012.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel Ignacio. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.
POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Cultrix, 2004.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às
teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.