Legitimation theological of suffering as pedagogy: critical in Veena Das
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22628Keywords:
uffering pedagogy. Theological legitimacy. Criticism of modernity.Abstract
understand the relationship that the Indian anthropologist Veena Das articulates between pedagogy and theodicies in social legitimacy of human suffering. How the theological legitimacy of suffering constitute pedagogic fundamentals of practices that educate the body and administer the sense of living in the framework of the capitalist ethos? For Das, a theodicy, as necessary suffering, displaced from the religious to the secular uses pain and suffering as a basis for Pedagogy. In Modernity, pain and suffering are played in the symbolic universe, the configuration and adherence to modern apitalist ethos, indicating the “way of being” normal as acceptance of a moral sense to the suffering and subordination in the face of laws and institutions. It is pedagogy for subalternizar, but not always resign. Sometimes in dispute of meanings, prepares a form of resistance facing the absurdity non-sense of pain.
Downloads
References
CARVALHO, J. E. C. Violência e sofrimento social: a resistência feminina na obra de Veena Das. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 03, jul.-set. 2008.
CLASTRES, P. Societé contre l'etat. Paris: Les Éditions de Minuit, 1974.
COELHO, A. S. Conhecer pelo sofrimento: aspectos da religião no conhecimento perspectivado em Veena Das. In: Anais do Congresso da Soter 2012. Belo Horizonte: PUC Minas, 2012.
DAS, V. Sufrimientos, teodiceas, práticas disciplinarias y apropriaciones. In: Revista Internacional de Ciências Sociales, Unesco, v. XLIX, n. 154, 1997a.
______. La subalternidad como perspectiva. In: BARRAGÁN, R.; CUSICANQUI, S. (Ed.). Debates postcoloniales. Uma introducción a los estúdios de la subalternidade. La Paz/Bolívia, Rotterdam/Holanda: Historias Aruwiri/Sephis, 1997b.
______. El acto de presenciar. In: ORTEGA (Ed.). Veena Das: sujetos del dolor, agentes de dignidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Instituto Pensar, 2008.
DAS, V.; POOLE, D. El estado y sus márgenes; etnografias comparadas. Cuadernos de Antropología Social, UBA, n. 27, p. 19-52, 2008.
DURKHEIM, E. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Abril Cultural, 2. ed., 1983.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
JIMENO, M. Lenguage, subjetividad y experiencias de violencia, Antípoda, n. 5, p. 169-190, jul.-dic. 2007.
KLEINMAN, A., KLEINMAN, J. The appeal of experience; the dismay of images. Daedalus, v. 125, n. 1, p. 1-25, 1996.
LÖWY, M.; BENSAÏD, D. Marxismo, modernidade e utopia. São Paulo: Xamã, 2000.
MARX, K. O capital: livro I. São Paulo: Boitempo, 2013.
ORTEGA, F. A. (Ed.). Veena Das: sujetos del dolor, agentes de dignidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Instituto Pensar, 2008.
PEREIRA, P. Violência, gênero e cotidiano. Cadernos Pagu, São Paulo, n. 35, p. 357-369, jul. 2010.
______. Antropologia e direitos humanos: entre o silêncio e a voz. Disponível em: <http://www.antropologia.com.br/arti/colab/a18-ppereira.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2011.
ROMERO, J. P. De un dolor a un saber. Ceic, Univ. del País Vasco, v. 63, n. 2, 2010.
SANTOS, B. A gramática do tempo. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
WEBER, M. Ensaios de Sociologia. Rio de Janeiro: Guanabara,1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.