Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school

Authors

  • Maria Lidia Sica Szymanski Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Josiane Bernini Jorente Martins Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22496

Keywords:

Teachers formation. Mathematics education. Elementary school

Abstract

This article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge.

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Author Biographies

Maria Lidia Sica Szymanski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Psicóloga (Universidade Tuiuti) e pedagoga (Universidade de São Paulo – USP), Mestrado e Doutorado em Psicologia (Instituto de Psicologia da USP), e Pós-doutorado em Psicologia, Desenvolvimento e Aprendizagem junto ao Departamento de Psicologia da FE – UNICAMP. Atualmente é Professora do curso de graduação em Pedagogia e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, além de atuar como docente e orientadora do Programa de Desenvolvimento Educacional PDE/Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa Aprendizagem e Ação Docente (GPAAD).

Josiane Bernini Jorente Martins, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Licenciatura em Ciências Exatas - Matemática. Aperfeiçoamento em PDE - SEED-PR, Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Membro do GPAAD. E-mail josianejorente@hotmail.com

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Published

2017-05-31

How to Cite

Szymanski, M. L. S., & Martins, J. B. J. (2017). Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school. Educação, 40(1), 136–146. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22496

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