Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective

Authors

  • Daniel de Queiroz Lopes UNISINOS - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Centro de Ciências Humanas, Área de Conhecimento e Aplicação de Educação.
  • Nelson Goettert Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.21780

Keywords:

Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.

Abstract

The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential that
information technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people.

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Author Biographies

Daniel de Queiroz Lopes, UNISINOS - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Centro de Ciências Humanas, Área de Conhecimento e Aplicação de Educação.

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é professor/pesquisador no Programa de Pós-graudação em Educação e do curso de Pedagogia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação Digital (GPe-du/UNISINOS/CNPq), do Grupo de Pesquisa em Ecologias e Políticas Cognitivas (PPGPSI/UFRGS/CNPq), e do Laboratório de Ambientes Virtuais de Aprendizagem - Lavia (PPGEDU/UCS/CNPq). É pesquisador colaborador no Laboratório de Estudos Cognitivos (Inst. de Psicologia/UFRGS), e membro do comitê de ética em pesquisa do Hospital Mãe de Deus em Porto Alegre. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em aprendizagem, psicologia do desenvolvimento humano e tecnologias na educação, atuando principalmente nos seguintes temas: criatividade, epistemologia genética, cultura digital, emancipação digital, projetos de vida e escolarização, ecologias e políticas cognitivas, robótica educacional. (Texto informado pelo autor)

Nelson Goettert, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (São Leopoldo, RS, Brasil) e professor na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, RS, Brasil).

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Published

2016-03-01

How to Cite

Lopes, D. de Q., & Goettert, N. (2016). Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective. Educação, 38(3), 358–368. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.21780

Issue

Section

Dossier - In/exclusion and Digital Education